RochOs

Alla inlägg under januari 2014

Av rochos - 31 januari 2014 21:00

 

Har beställt mera nät till slowfeeding. Hade inte tänkt att beställa nu men jag satt och slösurfade här om dagen och såg då att de hade bra pris på metervara så jag passade på att beställa. Så nu ska nät skapas! 


Av rochos - 31 januari 2014 14:33

Det har inte blivit så mycket ridning den här veckan alls förrän idag. Det har blåst sjukt mycket och lider man som jag av Rocacea (eller hur det nu stavas.. orkar inte googla på stavningen) så har jag märkt att för mig blossar det upp om det är minusgrader och stark vind. Så för att inte se ut som tonåring med massa bölder i ansiktet så får det bli extra vilodagar för hästarna såna dagar. Jag är helt säker på att grabbarna inte alls har något emot ett sånt arrangemang..


Men idag, ingen blåst = ridtur och det i sällskap med Jessica och Oskar och jag på Sjefen.

Vi tänkte först ta Wallanderrundan med massa offroadridning men svärfar har härjat i skogen vilket innbär massa nedfällda träd överallt. Han ska väl så småning ta reda på det men tills dess får vi vänta med att ta den rundan.

Så istället fick det bli lite klättring.


 


Har lyckats ta en hyfsad bild av Sjefen!


 

Av rochos - 30 januari 2014 10:32

Funderar på om jag skulle kanske sparka igång bloggen igen. Det kanske inte blir varje dag bloggande eftersom jag inte längre har en egen dator men jag ska försöka göra lite uppdateringar då och då.

Efter mycket och men så har jag äntligen hittat mig en ny häst, en kallblodstravare igen, vad annars liksom   .

Han heter Sjefen och är en norrman. Han har bott hos oss nu ca 3 veckor och när han kom så var det som om han alltid har gått tillsammans med Rulle &  Oskar, inget tjafs, ingenting. Första veckan gick jag ifrån att ha begränsade måltider just för att eliminera tjafs för Sjefens skull då han är lågrangad plus att han behövde gå upp i vikt. Efter första veckan började jag gradvis att gå tillbaka till begränsade måltider. Sjefen får istället extra hösilage när de står inne ett par timmar på kvällen samt att han får stå inne en stund på dagarna och äta lite till. Till en början gillade han inte upplägget att stå inne själv men nu har han kommit på att det är nog inte så dumt.

I ridningen har vi endast skrittat än så länge. Ridbanan är hård och jag har ännu inte velat åka till ridhuset för jag vill att han ska känna sig lite mer hemmastad innan jag börjar åka iväg med honom. Men vi har jobbat med lite sidvärtes och tragglat lite volter.  I skogen tuffar han på utan problem än har jag inte testat att rida längs med våran trafikerade väg bort till de andra ridvägarna. Vill gärna ha sällskap till en början, inte för att jag tror att det kommer att vara ett problem för det känns inte som det, men jag rider ogärna på vägen själv med nya hästar innan jag känner dem.

Nu har han tappat en baksko i något race så nu väntar vi på hovis ska komma nästa vecka. Det roliga var att jag först hittade sulan och 10 meter längre bort på vägen hittade jag skon. Man kan nu undra hur i all sin dar gick det till men förmodligen måste skon ha åkt av först och sulan satt kvar för att sen lossna.


Har tyvärr inga bra bilder på Sjefen för han inte direkt varit samarbetsvillig när jag har försökt att fota honom men bilder kommer så småning. Sen tycker jag att det är aptråkigt att fota täckade hästar, täcket döljer det vackra djuret ..


Rulle mår bra, strax innan jul gick han lite knackigt och då var jag på väg att ringa veterinären men sen försvann det och nu är han som vanlig. Jag rider honom ca 3 gånger i veckan och han bestämmer oftas tempot vilket betyder lååååååångsam skritt bort och lite lite snabbare hemåt. Det har inte blivit så  mycket trav och galopp då underlagen inte har varit det bästa för honom. Men nu har jag fått en plogad bana på vallen så lite mer än skritt kommer det bli för herr'n.


Oskar mår också bra. Han får också traggla volter och försöka gå rakt på medellinjen med mig och J tar det andra i dressyrarbetet   

Ovido - Quiz & Flashcards