RochOs

Alla inlägg under november 2012

Av rochos - 29 november 2012 15:18

O har hittat en ny hobby, leka med vattenkoppen när man står på box är tydligen superkul! Men jag är lagom road över att mocka bort en massa blöt torv i onödan. Så jag har dragit över vattenkoppen med en svart sopsäck och tejpat igen den. O får hålla tillgodo med bara en hink. Får se om upplägget funkar.

Det räcker med att det ser ut som att en atombomb har sprängts i boxen utan en massa blött, den behöver ingen extra av något alls tycker jag.

Grabbarna har fått sova inne sen skitvädret började men jag funderar på ifall det inte är dax för dem att gå ute igen. Det verkar som O blir rastlös på något sätt och därför har börjat sysselätta sig med vattnet.


Min plan med höhäcken sprack, sist jag skulle fylla på så var hösilaget helt orört. Det blir väl att fortsätta med att ha hösilage ut i ligghallen igen, lite trist tycker jag.


Det blir tyvärr ingen ridning så länge det är blötsnö, grabbarna går omkring med styltor i hagen. Och nu när jag skriver det, så inser jag att det kanske bättre att de sover inne och vilar benen från styltorna.

R har skoning nästa vecka och han kommer att få sulor på då, frågan är om hovis har tid så kanske hon kan sko om O med sulor. Blir så klart en extra kostnad, får fundera vidare på det.

Av rochos - 27 november 2012 14:41

Önskar jag att jag hade nu... Det finns med på min önskelista till tomten.


 

Av rochos - 26 november 2012 22:24

Ändrade planer som blev ändrade igen..

Hade ju bestämt mig för att låta pojkarna sova inne men eftersom det inte är sämre väder än vad det har varit och de har ju trots allt bra skydd i hagen ifall vädret skulle bli sämre, så jag planerade om...

För att planera om igen... och låta pojkarna sova inne ändå, för grannpolarna skulle sussa inne och O såg så trött ut när jag gick ner för att släppa ut dem.


Min plan med häcken verkar spricka, det var lite hösilage kvar i morse men nu på kvällen fanns det mycket mer kvar, kanske hälften av det jag fyllde på i morse. Men jag tänker ge det några dagar till och se vad som händer.


 

Av rochos - 26 november 2012 17:05

I natt ska grabbarna få sova inne och som det ser ut nu även onsdag natt. Inget kul väder vi har framför oss och när det har regnat färdigt så ska det bli minusgrader och lite snö. Hur bra är det på en skala? Jag som ännu inte har skaffat broddar..

Det blir prio 1 i morgon att skaffa fram sånt eller kanske att jag åker iväg en sväng ikväll... vi får se   


 

Av rochos - 25 november 2012 19:52

Idag var det meningen att svägerskan och jag skulle ta en längre sväng men så blev det inte.

När jag ska kratsa hovarna på O så inser jag att han har dragit av en sko. Han verkar ha gjort det till en vana att dra av en sko samma veckan han blir nyskodd, en väldigt dum ovana tycker jag.

Beslöt i alla fall att vi tar en sväng i skogen för han brukar inte vara ömfotat och det gick bra tills vi vände hemåt och kom på gruset igen. Då kände jag att det var läge att hoppa av och jag skulle ändå göra det en bit längre fram för O gjorde en markering borta vid husen när vi red ut och det tänkte jag sparka bort.

Som tur var så hade jag en ny sko hemma till honom och det med fyra hål i och turen skulle fortsätta. De nya polarnas husse kom precis när jag provade skon på O för att om den passade så lite ”blink blink” och  han riktade skon och slog på den   

Sen blev det dags för bakdelstvätt för O, det var inte lika illa som förra gången så jag tror att bakjästen gör susen. Kommer att fortsätta ge dem båda ett tag till.


Min plan med lilla häcken verkar fungera än så länge men det ska bli sämre väder i veckan som kommer så då får vi se hur det går då med regn/snö och blåst.



Av rochos - 24 november 2012 19:04

Snälla.. får vi sova inne i natt?


 


 


Men när matskrammlet kom igång så glömdes frågan bort... och ut försvann de efter att ha ätit klart.

Idag fick de hösilage i en av småhäckarna som jag körde upp till skogsbrynet. Då slipper de gå ändå bort till stora häcken för där verkar det ha flyttat in hästätandes monster. Nu ser de stallet och polarna samt att de får lä för nordanvinden när den blåser. Tills nu har de fått hösilage i hönät inne i ligghallen vilket egenligen funkar väldigt bra..

Men, den har även blivit toalett där inne vilket heller egentligen inte gör något..

Men...... grabbarna rör sig knappt längre. De går på sin höjd  bort ca 100 m från ligghallen en vända, that's it.

Nu hoppas jag att min plan nu fungerar, att de vågar äta från häcken där den står nu.

Av rochos - 23 november 2012 13:38

Jösses Amailia, vilket väder! Visste man inte bättre så skulle man kunna tro att det är vår nu.

Tog ut R på en lunchritt, kändes lite seg till en början så jag började tro att raketfart tillämpas bara när O är med. Men.. den kom fram sen, raketen alltså. Gick ibland lite väl fort bland över stock och sten...


Får se om jag orkar ta O sen på kvällen. Har sovit dåligt hela veckan och inatt sov man illa pga av att man är en hönsmorsa. 

2 av sönerna var på SHM konsert och sen skulle son nr 3 åka iväg inatt mot Jönköping med en kusin som även var med på SHM konserten och de ska vara med på något som heter Dream hacker, tror jag... hängde ni med??   

Konserten var skitbra hälsar sönerna ifall någon ska dit ikväll eller morgon.


 


Av rochos - 22 november 2012 20:42

Som djurägare får man till slut ta det där tunga hemska beslutet som är så jobbigt, även om man vet att det är dags.

Ikväll fick Mimameid's Rig, Frasse, Fransson Svängdörr somna in. Han hade skadat sitt ena bakben och kunde inte stödja sig på det. Förmodligen har han hoppat ner från något och kommit snett eller nåt. Veterinären hade kanske kunnat göra något åt det men han var gammal och inte helt fräsch och att börja låta honom utstå en behandling kändes inte rätt mot honom.


   


  


 


 

Ovido - Quiz & Flashcards