RochOs

Alla inlägg under februari 2012

Av rochos - 29 februari 2012 19:32

Efter lite ändringar på tiden så kom veterinären till slut men mig gjorde det inget eftersom jag inte hade annat inplanerat att göra så det var helt ok med lite strul med tiden.

Hon tyckte att Oskar var fortfarande helt ohalt på rakt spår och på volten så var han helt ok i vänster varv men liiiiten liten markering i höger. Men vi behandlar honom inte mer utan vi fortsätter som vi har gjort, att rida honom på rakt spår och ökar på med tiden allt eftersom i ca 1½ månad få honom att börjar muskla på sig mer och bli lite mer balanserad innan vi provar att rida honom på en större volt.

Oskar fick beröm över hur fin och blank han är i pälsen trots fällningen, enligt henne är det många som ser ut som raggsockor för tillfället.. hehe kan inte låta bli och undra om hon hade sin häst åtanke då   


Rulle tömkörde jag, började med uppvärming längs med spåret och sen in på volt där han fick göra igångsättningar skritt - trav - skritt. Det blev även några trav - galopp - trav. Sen ut på spåret igen och där fick han jobba i öppnor. I höger varv är han jätteduktig men i vänster vill han gärna bara böja på halsen så det gäller att vara med där vilket jag inte alltid var.


Av rochos - 29 februari 2012 12:41

Om ett par timmar kommer veterinären ut till Oskar och då blir det en utvärdering på behandlingarna han har fått och det är väl då jag får reda på om och hur han kommer att få ridas. Och så hoppas jag på att det här ska vara den sista besöket för hans knän för har han inte ont av att gå i hagen så får det stanna här.

Dock kommer jag beställa en tid för tandkoll, har lite ångest över att inte ha gjort det för jul som jag och veterinären hade planerat men plånboken sa stopp till det. Man är ju inte gjord av pengar...tyvärr.


 


Som vanligt så var uppdatering dålig igår kväll men jag red Rulle en skrittrunda med långa tyglar i skogen efter jobbet i dagsljus, hur härligt var inte det? Slippa pannlampan var inte dumt alls!

Egentligen hade jag tänkt att låta honom ha en vilodag men jag var sugen att komma ut i det fina vädret och han behöver ju röra på sig. Kanske får han sin vilodag idag istället, det beror på hur lång tid veterinärbesöket tar.


 

Av rochos - 28 februari 2012 10:09

Börjar bli lite dålig på att uppdatera bloggen tror jag minsann..

Men hur som haver så var Jessica ut till Oskar igår och skrittade honom ute på vallen och jag red Rulle efter jobbet. Började på vallen med en uppvärming och sen in på ridbanan för lite lösgörande arbeten. Underlaget på ridbanan nästan helt isfri. Började med att rida på en stor 8 volt och det i trav för första gången sen skadan och han kändes riktigt trevlig. Sen gick vi över till skritt med öppnor, slutor och skänkelvikningar och idag var Rulle riktigt trevlig i skänkelvikningarna. Slutorna slarvade han med men några riktigt fina blev det.

Jag är nog alldeles för försiktigt med Rulle just nu men jag vill skynda långsamt med honom. Men jag kommer att från och med nu börja lägga in mera pass på ridbanan som ska bli längre och jobbigare allt eftersom.


Igår fick Oskar vara helt utan täcke hela dagen och jag hade tänkt att Rulle skulle få slippa den sen också. Tanken vara att Marcus skulle ta av den innan han åkte till jobbet men jag glömde bort tiden och sen hann inte Marcus med det.

Natten tillbringade grabbarna inne och Oskar fick gå ut utan sitt täcke idag med men Rulle får ha på sin till en början. Ska iväg till Ikea med Michael och Marcus om ett tag och då ska jag faktisk ta av Rulles innan vi åker iväg. Det ska ju bli +8 - +9 grader i eftermiddag så det kan nog vara skönt att slippa täcket då.


 

Av rochos - 26 februari 2012 17:34

En solig söndag men dock blåsig med kalla vindar men idag fick jag båda hästarna motionerade eller det är kanske att ta i med Oskar. Han fick sin sedvanliga skrittpromenaden på halvtimman. Eftersom det blåste som sagt så var han lite lite på spänn och frustade inte lika mycket som han gjort tidigare men då och då kom dem. Han skrittade på rätt rask takt idag och när vi kom tillbaka till stallet så blev han ompysslad med man och svansvård. Försöker att inte hålla på för mycket med manen så att den slits och om det har gett resultat eller inte men jag tycker att den har växt. Tog fram måttbandet och där det är som längst så är det 83 cm långt.  

Sen skulle det bli en fotosession och jag gjorde ett nog ett klassiskt nybörjar misstag, jag glömde ändra på vitbalansen och jag grämer mig så! Bilden nedan hade kunnat bli hur bra som helst om jag inte hade glömt att ändra den, tror att jag hade den på mulet eller på lampsken men men jag lägger ut den i alla fall . Marcus fick assistera lite innan han drog till jobbet.


 


Med Rulle var jag sugen på att ta brandvägen men jag antog att det skulle vara rätt isigt på grusvägen så jag la den idén åt sidan tills vidare. Har ingen lust rida den om den är för isig med ett resultat av att Rulle går bara och spänner sig. Så det blev skrotrundan grusvägen fram tid var halvisig, vilket jag hade gissat mig till så traven och galoppen tog vi på en vall som jag har fått ok av markägaren att rida på. Den red vi runt 2 varv innan vi traskade in i skogen. Första varvet trav och andra blev  en hel del galoppfattningar. Rulle var nog lite less på mig efter ett tag   

På vägen hem, där det gick fick han trava och denna gång försökte jag sitta ner. Har inte kunnat göra det sen han har kommit igång igen. Tycker att jag mest har skumpat runt som en potatissäck. Lät honom trava i ett undertempo och det gick det riktigt bra. Känns som man själv har fått börja om igen   


Får jag presentera min nya hjälpreda, Kermit! Perfekt att köra upp hösilaget med, tar med mig 2 säckar på pallgafflarna, en till kvällen och till som jag ger på morgonen och den har jag i "lagret" över natten och sen på morgonen tar jag en prommis och slänger in det  i häcken. Ska bara fixa fram något som jag kan täcka säcken med vid sämre väder.


Kermit kommer att bli en perfekt hjälpreda när jag kommer igång med att mocka hagen igen. Har hela lilla hagen att mocka och jag hoppas kunna göra inom kort när väl börjar smälta. Nu får inte grabbarna gå i den hagen längre för där inne är det värsta isen just nu och jag har ingen lust att någon av dem halkar till på något sätt vilket är lätt hänt även med broddar.


 

Av rochos - 25 februari 2012 15:30

Idag har det var lite av aprilväder, regn, snö och blåst och solsken men jag hann rida Rulle innan det blev för jäkligt. Eftersom det blåste så, så beslöt jag mig att det får bli klättring i skogen och vi tog så gott som alla backar i skogen. Ridturen avslutade med trav och galopp på vallen. Idag var han inte alls lika mycket på i galoppen "hemåt" som sist utan idag kunde jag korta och länga honom jättefint. Traven samma sak, jobbade jag också med att korta och länga där.

Sen blev vädret för jäkligt så jag hade ingen lust att ge mig iväg med Oskar så istället så åkte jag iväg till sadelmakaren för att hon skulle göra en check av sadeln och den såg så fin ut så.

Jag red Oskar igår, det gamla vanliga igen, så det gör nog inget att han får stå idag men i morgon får han bli sadlad igen.


Igår hämtades vår lilla gröna hjälpreda "Kermit" och jag fick ta premiärturen med att köra upp hö upp till hagen och idag fick jag hjälp utav Michael när jag mockade i passagen. Lite för svårmockat ännu men börjar man ta det som går att få loss så blir det inte så mycket sen när väl allt blir mjukt.

Av rochos - 24 februari 2012 10:20

Dåligt uppdaterat men det har heller inte hänt något nytt under solen. Ja eller det har det väl eg. Skitvädret som passerade oss, resulterade i att Rulles box har blivit översvämmad, har aldrig någonsin varit med om det tidigare men som det har regnat, en ”massa” plusgrader, tjälen lossnar och dålig dränering så blev summan så här. Har fått slänga ut hälften av torven och tur är väl det att grabbarna kunde vara ute i natt och som det ser ut nu så kommer de kunna gå ute ett tag till och jag ska nog t o m kunna ta av täckena under dagtid. Har i alla fall bytt till 100 g täcken nu och tror nog att man ska kunna stuva undan tjocka vintertäckena för denna säsong.


Igår så var det så pass ljust när jag kom hem från jobbet och ok underlag så jag och Oskar skrittade iväg på en halvtimmes tur. Lite isigt på traktorvägen men ingen fara alls och asfaltsvägen var ju helt isfri. Han tuffade på och efter ett par minuter så började han frusta och gjorde det sen i princip hela vägen fram och tillbaka. Lite skönt att få komma ut eller?


Rulle och jag började med att rida ut, en runda i skogen och sen blev det lite galoppintervaller på vallen. Trodde faktiskt inte att det skulle gå att rida på vallen men det var helt ok underlag. Jobbade då även med att korta och länga galoppen. Han blev lite bångstyrig när det gick ”hemåt” och var inte helt samarbetsvillig men efter par vändor så fick jag som jag ville och vi vände hemåt efter det. Hemma så blev det en kortare sväng på banan också och då jobbade vi med att öka och minska volten. Faktiskt så var underlaget helt ok på ridbanan, mycket hade smält bort under dagen och där det vari isigt så var det skrovlig is med fäste så att säga, dvs ingen blankis.


Har varit hos kiropraktorn själv och jag är inte sned som jag trodde och inte har jag ett ben som är längre, brukar får länga den högra stiglädret ner ett hål mer än den vänstra men jag sitter helt enkelt snett i sadeln när jag har ont i ryggen.

Jag var låst i nacken och i den övre delen av ryggen men i ländryggen där jag har ont, var det helt ok. Kiropraktorn trodde att jag har ont för att jag har varit låst i de övre regionerna så nu ska jag gå 4 behandlingar till och sen ska vi göra en utvärdering om det har hjälpt eller inte. Är lite öm i nacken idag men det är nog som det ska vara.

Av rochos - 21 februari 2012 11:54

Det blev bara en kort ridpass, hade tänkt att jobba lite med antingen trav eller galoppintervaller på vallen men underlaget (snön) var inte det bästa efter regnandet och mer regn är på g, i alla fall enligt yr.no   

Att det blev ett kortare pass var för att det börja blåsa så förbaskat.


Jag började på vallen med att skritta och sen blev lite trav för att sen gå över till ridbanan som faktiskt hade helt ok underlag, blev lite förvånad själv över det. Trodde att det skulle vara skridskobana där inne.

Där jobbade vi med lite volter, skänkelvikningar, öppnor och slutor samt att han vid ena långsidan fick gå över bommarna som låg kvar sen sist. Gick inte att ta bort dem för de hade frusit fast    men det gjorde eg. inget alls. Efter bommarna fick Rulle gå in i en öppna för att sen gå in i en volt och ut ur volten in i en sluta. In på medellinjen för att sen skänkelvika oss ut ur den. Jobbade även lite med öka och minska volten.

Efter det här ridpasset så inser jag att nu måste jag boka in en tid hos kiropraktor, känner att jag är väldigt stel och inte riktigt kan hänga med Rulles rörelser. Har en som jag har blivit rekommenderad och som väntar på att jag ska boka in en tid.

Av rochos - 19 februari 2012 16:50

Vilket skitväder det blev igår kväll, först regn, sen snö och sen tror jag att det övergick till regn igen under natten. Våran parabol slutade att fungera, eller rättare sagt, det kunde inte ta emot signaler längre så vi blev utan TV igår kväll. Men idag funkar det igen.

Naturligtvis fick grabbarna komma in och sova igår kväll, hade inte hjärta till att låta dem vara ute i det där vädret.


Hade tänkt att rida brandvägenidag  men ångrade mig när jag hörde något som liknade ett skott från det hållet. Hade inte satt på mig reflexväst och då vågade jag inte chansa så det blev skogen hos oss istället med klättring. Nog lite jobbigt med tankte på allt blötsnö. Turen avslutades med galopp på vallen, passade på att öka och minska galoppen vilket gick kanon.


Oskar hade jag som sagt tänkt att rida idag men med tanke på den här snön som är idag så skippade jag det. Steffe tog istället med honom på en promenad och han sa att där det var snö fick han platåer men på den plogade vägen så gick det bra. Nåja har väl inge bråttom med honom men det vore nog ändå bra att kunna rida honom lite innan nästa återbesök för då blir det ju en utvärdering på behandlingarna, hur han har svarat på dem samt om och hur han kommer att kunna ridas.


 

Ovido - Quiz & Flashcards