RochOs

Alla inlägg under april 2012

Av rochos - 29 april 2012 09:52

Här har det varit tyst i ett par dagar, går och grubblar på lite saker.

Equiterapeuten har varit här i fredags och behandlat grabbarna, med Oskar var det lite som förra gången, bog och nacke.

På Rulle var det lite över sadelläget tyvärr, annars så var han fin i kroppen. Jag vet att sadeln inte ligger helt 100 så som den gjorde när jag köpte den men då var han ju välmusklad och dit har vi inte riktigt kommit än med min lugna ridning. Köpte ju en pad och visst den funkar att ha under men jag tycker att det blir lite för mycket mellan sadel och häst, i alla fall när man ska rida dressyr. För skogsmulleridning funkade det jättebra och jag är nöjd över padden så.

Så igår var jag över till sadelmakaren med sadeln och hon ska stoppa om den lite så den passar honom nu och när han sen är tillbaka i sin gamla form är det bara att åka till henne igen och så fixar hon sadeln igen. Med facit i hand så skulle man ha gjort det här tidigare. Nu är sadelmakaren jättegullig, hon skulle eg. vara ledig på måndag och nu i helgen skulle hon på hundutställning, men hann hon, så skulle hon fixa sadeln och jag kan hämta den på måndag. Annars blir det på onsdag men strunt samma i så fall. Vi börjar med nya tag då och grabbarna får nog lite fullt upp ändå i morgon och kanske motionerar sig ordentligt för då kommer de nya hyresgästerna.


Vad jag går och grubblar på, är om jag ska backa några steg med Oskar och låta honom mer eller mindre vila över sommaren (som om han nu inte har gjort det mer eller mindre..). Men för att han ska se annat än hagen så tar man honom ut på promenader och som handhäst, ev. kanske ta en kortare skrittur då och då. Detta för att döva mitt dåliga samvete över att inte komma igång med hans ridning som jag har tänkt. Sen har jag i bakhuvudet att han kanske bara håller för lättare promenadridning och det är ju i princip det vi håller på med nu. Jag får grubbla vidare..

Av rochos - 26 april 2012 12:30

Usch nu har jag hamnat i en formsvacka igen som jag nu måste ta mig ur ..

Vet inte om det är frånvaron av sol och värme som gör att man blir lite vårdeppig. Visserligen fick vi lite sol i början av veckan men igår kom regnet igen. Gjorde igår en liten inspektion av vinterhagen och det är ju sjukt hur mycket vatten det är överallt. Det gör ju att ingenting växer. Som tur är, så har man ju ganska stora hagar så det blir ju ingen lervälling av det men trist när det inte gräset kan börja växa ordentligt och där det växer, så är det ju kort så kort. Grabbarna står väl vakt vid tussarna och gnager av det lilla som växer   

Jag släppte in dem in i lilla hagen men de var så himla fega så de höll sig bara på plätten där det knappt växer något än men längre in i hagen växer det bättre men där finns väl något/någon som gärna har hästar på sin meny..   


Men något som håller humöret uppe för mig just nu, är att jag har börjat fundera på att låta Rulle jobba för brödfödan   .. Jobba i skogen!.. Nåja, i alla fall ta reda på omkullfallna träd dit ingen traktor kan ta sig. Tror faktiskt att han skulle tycka att det är kul och jag tror faktiskt att det är ett jobb som passar honom.

Nu är man ju helt grön med det här med körning men man kan väl lära sig!

Vilket fall, igår kväll, så hittade Steffe och jag lite körgrejer som skaklar och svänglar (heter det så när det är fler än ett?) i vagnslidret. Behöver lite uppfräschning så klart men ser ut att kunna användas, sen ska det finnas loksele någonstans enligt svärfar. Men frågan är i vilket skick och storlek den kan vara i. Tror att köpa ett begagnat är nog bättre.

Vi får väl se hur om det blir något av det här, men kul vore det om det blev så.



Av rochos - 23 april 2012 20:45

Rulle först ut och vi red ut skogen i ca 30 min som uppvärmning och sen efter in på ridbanan. Övergångar skritt-trav-skritt och sen trav-galopp-trav på fyrkantspåret, därefter in på en stor volt i trav och jobbade med minska och öka volten. Fick ingen bra bakbensaktivitet idag på honom alls, halvhalterna funkade inte heller till 100 % efter ett tag så gick vi ut på fyrkantspåret igen vid ena mittlinjen red jag in och sen skänkelvikning ut på spåret, fattade galopp och red bort till mittlinjen där vi hade ridit in på och så gjorde vi samma sak men åt andra hållet, gjorde den ett par gånger. Den här övningen gick mycket bättre. Jobbade i ca 20 minuter och sen avskrittning efter det.


Oskar skulle tömköras .. trodde jag!

Först fick jag börja med att borsta bort halva leråkern från honom. Spände fast tömkörningsgjorden och här borde varningsklockor ha ring hos mig. Han var lite spänd men jag tog ingen notis om det för han var lite "knäpp" redan när veterinären var här på förmiddagen.

När vi kom ut ur stallet så råkade han komma åt grepen som låg i skottkärran och flippade ur totalt. Höll på att tappa honom men lyckades få honom att stanna, när vi sen passerar betesputsen som har legat på exakt samma plats sen han kom, var läskig, den var man tvungen att hoppa undan för..

Inne på ridbanan så vet jag inte vad som hände, ena sekunden står jag och håller i honom för att styra ut honom in på spåret, nästa sekund så galoppar han runt banan men tömmarna hängades efter sig.

Till slut så fick jag stopp på honom men tänkte att det är ingen idé att tömköra så som han var så jag tog loss tömmarna och han var inte sen med att sticka iväg i galopp igen. Kanske inte helt idealiskt att galoppa så där med sin skadehistorik men jag kände att jag låter honom hållas den här gången. Verkar som om han behövde få ut lite energi. När han kände sig klar så kom han fram till mig och jag satte på tömmarna igen och sen var det som ingenting hade hänt. Jag tömlongerade honom på en volt för att se hur han gick men han gick helt rent. Sen ut på spåret jobbade lite med öppnor en kort stund. Tror att det räckte rätt bra för honom.


 

Av rochos - 23 april 2012 12:58

Har haft ut veterinären för tankkoll på Rulle & Oskar. Foderfickorna som Rulle har haft, är så gott som ett minne blott, mikroskopiskt pill vara allt! Lite slipning på två tänder längst ner var allt, så himla skönt!

Oskar fick hon också slipa på lite på en tand eller rättare sagt, så fick hon ta fram raspen för idag var Oskar inte så samarbetsvillig. Först fick vi knappt på den här ställningen och när den väl satt på, så vägrade han ställa sig så att han kunde luta huvudet mot boxkanten. Det slutade med att jag fick han hans huvudet på min ena axel och då var det bättre att raspa det lilla som det ändå bara var.

Veterinären jag anlitar är utbildad på tänder men får inte laga karies utan då skickas hon en vidare till Ultuna. Hon har gått alla utbildningsdelar men för att få laga karies så ska man visst gå under en godkänd tandläkare under ett år. Nu resonerade hon som så att vi har ett par godkända tandläkare inom bra avstånd så hon känner att hon behöver inte kunna laga tänder.

Av rochos - 22 april 2012 16:08

Försökte att vänta ut regnet för det skulle ju inte regna hela dagen men till slut så var det bara att dra på sig regnkläderna och ge sig iväg på en skrittrunda med Rulle. Kände att han behövde röra på sig efter gårdagens galoppande.

Det blev skritt på långa tyglar med hackamore och vi var ute mer än 1½ timme och han kändes inte det minsta stel vilket jag hade förväntat mig. Det var ju ändå länge sedan han fick galoppa så där mycket.

Det småregnade hela tiden men vi hade ändå tur för när vi kom tillbaka till stallet så började det regna lite mer.


Faktiskt så får Oskar stå ännu en dag men det lider ju inte han av utan det är bara matte som vill att han ska komma igång lite mera än så här men å andra sidan så är det ju inte helt fel att skynda långsamt med honom.


 

Av rochos - 21 april 2012 21:15

Lasttränade Oskar här på kvällen. Han överaskade mig att gå in på en gång men backade ut rätt fort igen. Så där höll vi på ett tag. Fick in honom massor av gånger men han vågade inte stanna kvar. Någon kunde ju stänga bakom honom..

Men det är väl bara att kämpa på.


 

Av rochos - 21 april 2012 15:22

Idag har jag & Rulle varit iväg på en sån där jätterolig morgon/förmiddag hos Barbro igen!

Ca 2 timmars tur med massor av galopp och bitvis har det gått väldans fort och Rulle har hängt med! Men så tror jag att Rulle ville visa Barbros häst att han minsann också kan! (Barbro red en av stallägarens hästar som tävlar distans och som är hela 25 år om jag nu kommer ihåg det rätt). Den här stallägaren är min allra första hovslagare jag hade och idag fick jag chansen att träffa honom igen, kul!

Resten av dagen har gått till pyssel i stallet, har rensat i sadelkammaren, man strör ut sina saker rätt bra när man är ensam men nu får de nya hyresgästerna också plats   .


Orkade inte med Oskar idag, får ta honom i morgon, funderar på att ta en lång skrittrunda med Rulle. Han är nog lite mör efter all galoppande och ev. så tar jag Oskar på släp eller så tömkör jag honom.. vi får se.


   Bild från förra gången vi var och red hos Barbro

Av rochos - 20 april 2012 16:23

Jag gör alltid träckprov och på dem har Rulle i alla år som jag har gjort provet, nollat. Har gjort ett nu och jag blev verkligen chockad. Rulle hade 850 EPG i blodmasken och Oskar hade 250 EPG. Odling är så klart satt men jösses vad hände liksom?

Jag som har varit så noga med hagar ska mockas och ändå blev det så här.. Har man mockat i "onödan" eller vad då?

Veterinären kommer ju för tandkoll på måndag och då får hon skriva ut recept på maskmedel. Med så mycket EPG på Rulle känns det som att man vill maska av på en gång. Hur blir det då med inför flytt till sommarhagen, ska man göra nytt prov igen? Eller ska man vänta med att maska av?.. Men som sagt, veterinären kommer på måndag och då får hon svara på lite frågor också   



 

Ovido - Quiz & Flashcards