RochOs

Alla inlägg under maj 2012

Av rochos - 30 maj 2012 21:59

Tog en kortare skrittur med Rulle på lunchen och den blev ännu kortare för jag fick hoppa av på hemvägen pga att han bajjade precis utan för syrrans garageuppfart = ej ok. Så på tillbaka vägen, så var det bara att hoppa av och sparka ner skiten i diket och sen knalla hemåt till fots. Det finns liksom ingenstans att hoppa upp igen när man rider barbacka och jag kan inte svinga mig upp så där graciöst och fint som man ser en del göra på tv eller live.

Vet inte vad Rulle har fått för sig, för den senaste tiden så har han fått för sig att bajja precis utanför syrrans hus eller hos grannen bredvid och det spelar ingen roll om det är på ”utvägen” eller på hemvägen.. han prickar in det precis just där, tokhäst.

Jag är noga med att sparka bort skiten så inte grannarna har något att klaga på. Nu tror jag inte att de skulle göra det men jag tycker att det hör till god ton att man städar efter sin häst om det hamnar utanför någons hus.


Är jag lite schalur, tyckte att Rulle inte kändes helt fräsch idag men jag såg inget när jag gick bredvid. Men nu kommer jag inte hinna att rida på 2 dagar så om det var något så hoppas jag att han vilar bort det.


Av rochos - 30 maj 2012 10:49

Igår blev det ingen skrittur på Rulle för vi hade lite våraktiviteter med jobbet vilket var trevligt. Men förrgår var jag så klart ute och skrittade honom och det blev lite längre än 30 min och han kändes bra i skritten (som vanligt). Jobbade lite med formen kortare stunder. Tänkte ge mig iväg sen här på lunchen och ta en sväng. De närmaste veckorna kommer det säkert bli lite mindre ridning pga av det är nybakade studenter på gång, nej ingen av mina men syrrans son och Steffes syrras son går ut gymnasiet och det ska ju fixas presenter. och vad köper man till killar i studentpresent?? Hade ju såna problem med vår äldsta son förra våren men till slut köpte jag en klocka till honom.

Av rochos - 27 maj 2012 12:01

Så nu har jag äntligen suttit upp och skrittat Rulle barbacka, hann göra det innan det blev för varmt. Han kändes helt ok men det har han ju gjort även innan behandling så det där är knepigt.  

Masserade på muskeln där han hade ont och det verkar som det börjar gå tillbaka.


    

 Äntligen är Maskin Expot över för denna gång. Visst det är jättekul för bygden att det händer något och att det är ett lyft för vissa men jag kan ändå lite låta bli och tycka att vi som bor här, tjänar ju inget på det utan vi får mest stå ut med ett kaos. Nu märkte vi knappt något av när maskintrailers kom och nu åker här ifrån. Det var när det blev dax för besökare som det blev påtagligt, enorma köer. Hörde en siffra på 26000 någonting besökare, så man förstår att det blev en hel del trafik.

Av rochos - 26 maj 2012 19:01

Jag har varit dålig med uppdatering de senaste dagarna men det har inte hänt så mycket nytt under solen.

Oskar fick sin första årliga dusch av Jessica i torsdags efter en ridtur i skogen och jag har tömkört honom ungefär varannan dag korta pass och så även gjorde jag idag. Idag fick han jobba på en ganska så stor volt och i trav. Höger varv är, som jag har nämnt tidigare, stel och det tog lite tid innan jag får honom att söka sig fram och nedåt men skam den som ger sig....


Rulle och jag också tömkört och igår kom equiterapeuten ut och fixade till honom. Det var som veterinären sa, vänster bak satt det låsning och så ömmade han jättemycket på ett  mindre ställe på en muskel. Nu kommer jag inte ihåg vad muskeln hette men det måste antingen vara den yttre kryssmuskeln eller M Gluteus medius när jag googlar på hästens muskler men är inte säker. Det sitter i det området eller satt för idag när jag provade att trycka och massera där så fick jag inte alls samma reaktion som det blev igår. Det ömmade lite men igår visade han mycket tydligt att där fick man inte pilla och ha sig. Varken jag eller equiterapeuten kan förstå vad han har gjort för en sträckning är näst intill omöjligt om han nu inte har gjort en riktigt karatespark mot någon av hagkompisarna men det känns inte som att Rulle skulle ha gjort något sånt. Han kan ju ha rullat sig på en sten eller legat mot en sten för när jag ser honom ligga ner så ligger han alltid på den sidan. Kan inte minnas att jag någonsin har sett honom sova på sin högra sida. Undrar om hästar också har en favvosida de ligger på? Jag har det själv. Ligger alltid och min högra sida och har väldigt svårt att somna om jag ligger på fel sida.


Igår fick vi sägar farväl till våran husvagn. Vi satte ut en annons på Blocket förra lördagen och på söndag förmiddag blev den såld men de kunde inte hämta den förrän igår. Så nu måste vi leta efter husvagn, vi hade inte räknat med att den skulle bli såld så fort.

Av rochos - 21 maj 2012 20:46

Ännu en dag med tömkörning, dvs inget nytt under solen. Har inte så många vägar att välja mellan där jag kan skritta Rulle på rakt och plant underlag. Espestavägen är inte alls ett alternativ just nu. Nu är det en hel del trafik till Maskin Expot, kanske inte så där jättemycket på just den vägen. De har gjort en egen infart till Expot där all tung trafik ska åka men en och annan bil åker på lilla vägen ändå men alla tält som är uppsatta och alla maskiner som kommer att finnas där så jag tror inte att jag kommer att ha fokuserad häst om jag väljer att ta den vägen.


Oskar fick också en lite genomkörare, började på ridbanan men jag tyckte att han trippade lite för mycket så det ömmade nog lite om fötterna så vi tog oss till lilla delen i vinterhagen och där gick det mycket bättre i gräset. Han fick trava på en större volt och i vänster varv jobbade han fint men i höger så var det stelt och det gick inte lika bra men efter stund så började han söka framåt och nedåt. Det blev inget långt pass men bättre inget alls.



Av rochos - 20 maj 2012 20:34

Lejde bort Oskars bad idag, tänkte att jag skulle ha en hästfri idag och bara fixa i rabatter och jordgubbslandet och sen slänga mig i en solstol för att njuta av sista lediga dagen innan ny arbetsvecka.

Att jag inte har rensat och gjort fint i rabatterna tidigare är för att vädret inte har varit på min sida men nu är det gjort och jag tror att det blir en sväng förbi Plantaget någon dag och spenderar lite pengar på nya blommor.


Tror faktiskt att det blir nog sista säsongen med eget jordgubbsland. Det blommar väldigt dåligt och blir det inte mer än så här får det vara.

Och ja jag vet att man ska förnya plantorna ca var 5e år (tror jag att det var) men vete tusan om jag har lust att hålla på längre. Men jag ångrar mig säkert och tar sticklingar och sätter nytt för så här goda jordgubbar får man inte när man handlar på kartong!


Nåja men jag tog en tömkörningssväng med Rulle ändå. Solen gick i moln och jag blev rastlös och han fanns i närheten. Samma tråkiga runda som igår men det är helt klart roligare att tömköra än att bara leda i grimskaft. Nu får båda han och jag jobba lite.


Sånt här bra väder hade vi 14/4, lite mer än en månad sen.....


 



Av rochos - 19 maj 2012 20:20

Känns som om jag har gjort massor idag men när jag sitter här och summerar dagen så är det inte så där jättemycket ändå men ändå har det gått i ett.

Dagen började med att jag hängde med Steffe till Täby på förmiddagen, han skulle köpa lite nya poolgrejer. Allt vi har är lappat och lagat med silvertejp men nu kostade han på sig nytt. Självklart gjorde vi ett stopp på Hööks, behövde ny tjärsalva. Tycker att det är det enda som hjälper mot alla bett som grabbarna får på skapet. Rulle brukar bli rätt svullen där sommartid om jag inte smörjer honom när det är som värst med insekter och då måste jag göra det morgon och kväll. Tur att sommarhagen är nära, ca 50 m från huset   .


När vi kom hem så började jag med Rulle, tömkörde honom den gamla och vanliga vägen men på vägen hem svängde vi in mot skogen och sen igenom vinterhagen. Blir några meter längre så..   

Sen blev det dax årets första dusch, fram med schampo och prylar. Rulle tackade mig genom att leta fram den dammigaste platsen i hagen och rullade sig där. Brukar vanligen gå en sväng och låta honom torka innan jag släpper ut honom i hagen men jag var så fruktansvärt hungrig så jag hoppade det idag.


Sen blev det Oskars tur och även honom tömkörde jag och idag vågade vi oss in skogen. Oskar är lite av en ”chicken”  häst så det var lite läbbigt att gå först men sen slappnade han av och klev på med bra tempo, lite för bra för jag hängde inte med alla gånger i allt snår och ris så han fick göra halt flera gånger och han skötte sig exemplariskt. När jag sa att det var ok att fortsätta så gjorde han det. Det lönar sig att ”tjata” med halter.

Vi tog lite klätterbackar och traskade runt i skogen, var väl ute ca 40 min. Oskar hade säkert orkat mycket mer än så men matte orkade inte mer än så.

Oskar får ta sig första bad i morgon tänkte jag.


Mitt projekt i bantarhagen fixad jag också idag, röjde lite, ner med stolp (fick hjälp av Steffe) och sen elrep och klart. Perfekt vind och kanske lite regnskydd för dem i sommar, tycker jag ja. Sen vad grabbarna tycker, det visar sig.


Hittade en bild från i höstas. Grabbarna gjorde mig sällskap när jag gjorde inspektion av tråden runt hagen.


 

Av rochos - 18 maj 2012 17:23

När man håller igång så har man heller inte tid att känna efter om man känner sig lite vissen och så blev det idag.

Började med att tömköra Rulle fram och tillbaka till Wallander och sen tog vi ett par varv på ridbana också för det det var riktigt roligt att tömköra Rulle idag.

Sen blev det mer mockning i hagen och nu är ängen också klar. Det som nu är kvar, är lite på framsidan av hagen och sen är den redo för vinter vilket förhoppningsvis lär dröja länge.

Oskar orkade jag inte med idag så honom tar jag i morgon. Har ett litet projekt som jag ska göra i bantarhagen i morgon o och om det blir som jag har tänkt mig så får Rulle och Oskar lite vindskydd i form av en liten dunge. Som det är nu så är det bara öppet men kuperat.


Lite bilder på hagkompisarna som jag tog här om dagen.


 

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards