RochOs

Alla inlägg under juli 2012

Av rochos - 22 juli 2012 20:21

Fick sällskap av Emelie när jag skulle rida vilket jag uppskattade väldigt mycket. Får passa på så länge Rune är kvar på betet sen blir det tillbaka till vardagen med våra ensamma ridturer. Märker även på Oskar att han uppskattar sällskapet, inte alls stressad som han kan bli utan det frustas helt avslappnat till och från. På våra ensamma turer så kommer frustande när han vet att nu är vi på väg hem till stallet   

Nå ridturen gick bra, han hade liiite mer koll på fötterna än sist och kunde till om med klampa rätt ner i ett lerhål utan att tveka, det ni, det är stort!

När vi kom hem avslutade ridturen med ett par varv på ridbanan där vi gjorde lite skänkelvikningar och någon öppna.

Om ca 2 veckor är det skoningsdax igen och då ska han få skor på sig igen och då kan man börja rida honom mera hårt underlag. Är trots allt nöjd med hur pass bra det har gått att ha honom barfota men någon barfotahäst blir han inte.



 

Av rochos - 22 juli 2012 15:28

Jag har ju som sagt äntligen fått Rulle friskförklarad och nu skrittar vi på blandat underlag, hälften på asfalt/grusväg och sen halva tiden på skogstid. Kanske är jag larvig som inte bara skrittar i skogen men just nu är det så jäklar blött och geggit på stigarna efter allt regnande. Så varken Rulle eller jag tycker att det är så trevligt när det inte är fast mark under fötterna så att säga men samtidigt så vill jag lägga in skogstigar för att han ska börja lyfta lite på fötterna, lite hjärngympa efter allt skrittande på plant underlag. Så i morse var vi uppe med tuppen och var ute i ca 40 minuter. Trodde att vi skulle slippa bromsjäklarna men även de hade visst stigit upp tidigt. Förstår inte vad för nytta de gör egentligen?


Oskar fick sig ett kort longerpass på stor volt igår och han fick jobba över 2 markbommar. Detta för att han skulle ha lite koll på fossingarna. Det gick så där i traven så jag kom på den briljanta idéen att han fick sakta ner till skritt strax innan bommarna. Skritta över och sen iväg i trav igen, det blev lite som övergångar och han hann kolla var han satte fötterna.


 

Av rochos - 21 juli 2012 14:30

Idag fick jag Rulles igångsättningsschema som jag självklart kommer att följa till punkt och pricka men kanske att jag överdriver det lite med att låta det gå lite längre tid än 9 veckor.


Igångsättning enligt följande rek:

1-3:e v. Skritta på jämnt hårt underlag tex skogsstig eller sandväg. Till en början 30 min/d, öka gradvis till 30-60 min/d sista veckan. I skritten kan hästen arbetas med lösgörande arbete och försiktiga sidorörelser.

 

4-6:e v. Fortsätt att skritta men lägg in 2-4 travintervaller á 2 min på hårt plant underlag. Öka med två intervaller/d, således är träningen uppe i ca 30 min skritt och 8-12 travintervaller i slutet av veckan. I skritt och trav kan hästen arbetas med lösgörande övningar. Skritta gärna över kavaletter.

 

7-8:e v Fortsatt träning utomhus och lägg till 10-15 min arbete på banan. Rid på stora volter i alla gångarter.

 

9:e v. Normalt arbete


 


Av rochos - 21 juli 2012 13:46

Gjorde jag och Emelie ordning skogscavalettibanan och det blev hur bra som helst! Det kommer nog att vara lite jobbigt för hästarna för den är ganska lång. Rulle kommer inte att få gå den här stigen på länge men så småningom när han har kommit igång mera så ska även han få knalla över "bommarna".

Så här ser det ut, inte så bra bild men man kan ana att stigen forsätter bortåt..


 


Av rochos - 19 juli 2012 17:48

Härregu’ som jag har slitit på tomten de senaste dagarna, eller rättare sagt mellan tomten och sommarhagen. Tidigare hade svärfar alla trädstockar där som sågade på plats till ved. Lite jobbigt då när sågklingan gick som värst eftersom det är bara ca 50 m bort och det där ljudet kan göra en ibland ganska så vansinnig. Nu har han flytta lagret och sågningen strax bredvid ridbanan vilket är bättre, man behöver ju inte rida på banan just precis då när det sågas.

Och varfö denna ryck när man kan ligga och lata i en solstol mellan skurarna... Jo, för ca en vecka sedan fick vi en myrinvasion av pissmyror som tyckte att det var inne hos oss kunde man kanske bo. De välde in nedan för ena vardagsrumsfönstret och som tur var fick jag hejd på det genom massa myrr både inne och utanför. Började sen nogrannt kolla på tomten hur mycket stackar som fanns och det var en hel del. Bara från det invaderade väggen, ca 2 m ifrån, var första stacken, nästa ca 4 m. Inga stora alls, knappt synliga men det räckte gott och väl för mig att börja ”sanera” tomten på all bråte som kunde tänkas gillas av myror att bygga sin bon i och under denna sanering så hittade jag fler bon. Små myrstackar blir rätt fort stora stackar... huvaligen...

Och för att fortsätta på temat invadera, så dryga veckan innan myrinvasionen, så hade skalbaggsinvasion. DET kan jag lova var som värsta Hitchcock film, de formligen ”välde” in från alla möjliga håll och kanter och bara när det började bli mörkt ute. Så det är ljusskygga äckliga rackare. Anticemex har varit och kollat och han som var hit förstod inte vad det kunde vara för baggar. Så han tog med sig ett ”varuprov” till labbet. Baggarna är i alla fall svarta och ca 2 cm lång och väldigt äckliga...


Från det gamla vedlagret så har jag tagit reda på gamla telefonstolpar som är perfekta  i längd. Dessa har körts upp till skogen, till min så kallde cavalettistig. Där ska jag och Emelie, som har sin Rune här på sommarbete, göra i ordning stigen igen med dessa stockar. Nu jäklar ska Oskar få börja lyfta på fötterna igen och så småning även Rulle.


    

Av rochos - 19 juli 2012 11:46

Eller i alla fall försöka   

En kort summering vad som har hänt under tiden. Har semester nu och är på den 3e veckan, sen är det bara 1 vecka kvar.. trist nog. Men en liten tröst är att jag jobbar sen 2 veckor och har återigen 1 veckas semester igen.


Rulle är nu friskförklarad, blev det igår, vilken lycka! Han går även stadigt ner i vikt och på håll ser han riktigt fin ut men depåerna minskar destå mer långsamt så det är strikt matkontroll på honom och Oskar hänger på samma diet med. Även han blev fet pga att jag inte kunde rida och tömköra honom som jag hade planerat men även han minskar på magomfånget.

Sist när hovis var ut så uppmärksammade hon att Rulle hade något breddad lamellrand framme vid tån på höger fram så det är också en anledning till att jag har Rulle under strikt matkontroll. Oskar fick fortsätta att gå barfota en sväng till men får skor på sig vid nästa sväng.


Vi har fått sommargäster som går på bete och det var lite stökigt i början med hagar pga diverse anledningar. Så Rulle & Oskar går i sin hage med ca 1 timmes betande på magert bete och sen får de halm och sly som ”tillskott” över natten. Sommargästerna går i stora sommarhagen och Y & Z började med att gå i lilla vinterhagen i ca 2 veckor men går nu borta på Gravkullen. När de gick i lilla vinterhagen så var det en anledning att jag inte kunde rida och tömköra Oskar eftersom han är barfota och jag vill inte låta honom gå på grus och asfalt mer än nödvändigt. Så när Y & Z gick där fick jag helt enkelt låta honom stå dessa veckor. Men nu har vi börjat komma igång igen med skrittpromenader i skogen och tömkörningen och senast i morse blev det en tidig morgonrunda med honom vilket var skönt. Knappt några flugor förutom på slutet på vägen hem och någon enstaka bromsjäkel var allt.

Med Rulle ska jag nu börja öka skritturerna succesivt under 4 veckor och sen börja lägga in lite trav i intervaller och så småningom lägga in galopp. Allt enligt vets ordination men det är möjligt att jag tar det lite mer lugnt ändå för nu får det vara nog med skador och annat elände. Vilket påminner mig om att jag hittade Rulle en morgon (så klart en lördag) med ett igenmurat öga och självklart fick jag så klart panik efter att ha läst om ögonskador. Som tur var så  hade en av sommargästerna en ögonsalva som jag fick och det hjälpte direkt. Men det resulterade i att jag och maken röjde bort all alla nyponbuskar i den hagen de går i för säkerhets skull. Så nu vill jag inte ha en endaste skada på någon av hästar ... Det slutar väl med att jag snart blir en sån där som har sina hästar i en liten fyrkantshage, allt för att minimera skador, nä skämt åsido. Det kommer aldrig att hända men att mina kommer fortsättningsvis alltid att gå i en nedbetad hage sommartid kommer att vara ett måste för dem.


Har köpt mig en bomlös dressyrsadel till Rulle, med den fick jag 2 st järn och faktiskt, så passar den både Rulle och Oskar med de olika järnen! Har nu dock inte ridit i den speciellt mycket, typ bara testad på båda när jag fick den. Det har liksom inte varit lönt att sadla Rulle för en 30 minuters skrittpass. Så det har bara varit barbacka ridning vilket inte är helt fel det heller.


 

Ovido - Quiz & Flashcards