RochOs

Alla inlägg den 12 november 2011

Av rochos - 12 november 2011 16:12

Är så nöjd över hönäten som jag har tillverkat, både dem inne i lösdriften och den till höhäcken. Det blir inget spill och hästarna behöver inte hetsäta upp allt på en gång. Nu räcker inte hösilaget över hela dagen eller natten, de får just nu mellan 6-8 kg morgon och kväll beroende på hur blött eller torrt hösilaget är och sen finns det en hel del gräs samt halm att pilla med den övriga tiden när hösilaget har tagit slut.

Kommer så klart att öka givan när det blir kallare och massor med snö, för snö blir det säkert. Hoppas bara inte att det bli i samma mängder som förra året. I år blir vintern i alla fall inte lika lång som förra året eftersom snön kom så tidigt då, 22 oktober kom första snön.


Har fått in en bra rutin nu, på kvällen fyller jag stora häcken uppe i hagen, det tar mig bara totalt ca 10 min att gå upp, fylla på och gå ner till stallet igen. Medans jag går upp och fyller på så är hästarna i boxarna för att få lite krubbskrammel.

På morgonen så står det oftast nere vid grinden och väntar och gör de inte det så räcker det som sagt att ropa ett par gånger och så kommer de ner. Tar in dem för lite frukostkrubbskrammel och passar på att fylla på höpåsarna inne i lösdriften.

På helgerna och när jag är ledig/jobbar hemma så tar jag in dem ett par timmar em för låta dem vila en stund inne och har de haft täcken på, så åker de av så pälsen får luftas och springer uppt till häcken och fyller på den. Någon timme senare släpper jag ut dem. På det här sättet får de inte sitt hösilage "för" tidigt, jag kan fylla på när det är hyfsat ljust ute och jag får en ledig kväll som ikväll när vi ska iväg på middag.


  

Av rochos - 12 november 2011 13:33

Vårt internet är galet långsamt igen, man blir så frustererad över det och varje gång det är så här så säger man att man ska kolla över alla mobila internetlösningar men inte tusan kommer jag till skott!

Nåja.... får se om jag tar tag i det nu...


Det blev samma runda med Rulle som i onsdags men idag i dagsljus och därmed kunde jag också se hur lite kant jag har tillgodo på att rida på åkern. Snålt är det men som jag har skrivit, så funkar det med Rulle, såg faktiskt knappt några spår efter oss från förra vändan.

Hade tänkt att köra en klippning på Rulle men han blev för svettig och vänta tills han skulle bli torr så skulle det bli kväller. Vi ska bort på "Halv 8 hos mig" middag ikväll så att vänta in att Rulle skulle bli torr gick bort. Får klippa i morgon istället, för en klippning måste bli av.

Idag skrittade vi mest i rask takt men det blev några korta travsträckor också och av det blev han så här svettig. Syns inte så där jättetydligt på bilden.


 


Oskar tog jag ut på en promenad och han tuffar på som han brukar. Han har jag också funderat på att klippa lite grann men samtidigt så tvekar jag om det verkligen behövs. Man vet ju inte hur länge han ska promeneras och skrittas. Tänk om det blir ytterligare en behandling på honom?

Ovido - Quiz & Flashcards