RochOs

Alla inlägg den 27 november 2011

Av rochos - 27 november 2011 21:15

Att vara själv i stallet har sina fördelar och nackdelar.

Fördelarna är att jag har "enorma" ytor att strö saker på. Nu ser det aboslut inte ut som ett bombnedslag, utan täcken hänger där det ska men jag liksom lämna en borste här och där men inte så att det ser stökigt ut.

Jag är världens bästa torkmöjligheter för täcken, som ikväll när hästarna kom in med blöta täcken, då kan jag antingen hänga dem i sadelkammaren eller i uppe i fikarummet beronde på hur blöta de är.

Jag kan vänta med att sopa i stallet och göra när jag känner fört men det är sällan jag lämnar det osopat.

Man kan göra som man vill med in/utsläppen om jag nu väljer att ta in vilket jag nu har gjort i ett par dagar. Man behöver alltså inte ta hänsyn till en massa rutiner och regler som har när man är flera i ett stall.


Nackdelarna är att man har ingen att prata med, bolla saker och ting angående hästarna. Fråga om råd osv osv.

Så visst saknar jag sällskap det gör jag men samtidigt är det skönt att vara ensam men om jag får välja mellan att stå själv eller har sällskap i stallet så väljer jag självklart sällskap och självklart så ska den personen ha, i alla fall på ett ungefär, samma hästhållning som jag.

Ridsällskap har jag ju om jag vill det men just nu så har hon en skadad häst och jag håller tummarna att det kommer att gå bra med honom.


 

Av rochos - 27 november 2011 18:18

Vad det har blåst idag och så varmt, 10 grader varmt och det är 27 nov. helt galet väder är det.

Struntade faktiskt i ridningen idag och åkte iväg för lite shopping. Slängde några adventstakar förra vintern och nu behövde jag nya men inte sjutton hittade jag det jag sökte. Vill inte ha för moderna men heller inte för tråkiga..

Köpte i alla fall en ny ljusslinga till balkongen för den som jag hade där hade slutat fungera.


När jag var på väg hem så får jag ett samtal från Steffe som undrar om jag är hemma.. näe svarar jag. Då säger han att Rulle och Oskar är ute och springer på åkern! Och så är det Rulle som har sprängt tråden, jag trodde faktiskt att det var Oskar som hade gjort det men han hade bara hängt med...så jag fattar ingenting. Rulle som brukar behålla lugnet hade tydligen flippat ur ordentligt när Steffe kom släpandes på en julgran från skogen. Har iof sig börjat märka att Rulle är inte sig riktigt lik längre. Han har börjat bli mer "lättskrämd" vid uteritter vilket inte alls är den Rulle som jag känner. Han har alltid varit den stabila hästen som inte blir rädd i första taget. Förmodligen så gjorde väl blåsten att han blev extra rädd och kanske är det så att han behöver mer stimulans när jag rider, skrittandet räcker kanske inte längre.

Så här var han i alla fall inte när jag började rida honom efter hovbensfrakturen och då hade han stått i en sjukhage ca 9 mån. När jag skulle börja skritta honom så trodde jag att han skulle vara som en tickande bomb då men då var det inget alls, han var precis som vanlig. Nu var det som tur inga problem att fånga in dem, Steffe hade bara gått fram och tagit Rulle och Oskar hade hängt på.


Ja det här var i alla fall första gången när någon av mina hästar rymmer ur hagen. Visst har det rymt hästar hos oss ett par gånger under åren men mina hästar har faktiskt alltid varit kvar i hagen. Minns speciellt en gång, nu kommer jag inte riktigt ihåg vilka som rymde men då hade jag Rulle och han stod kvar i hagen där tråden var sprängd. Han vågade inte gå över eltråden som låg på marken och där stod han när jag kom och glodde på de andra. Nu var det inte så farligt som det låter, de rymmande hästarna hade bara hamnat i en annan hage vid det här tillfället, den så kallade lunchhagen, vilket var en väldans tur.



Ovido - Quiz & Flashcards