RochOs

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Hästar på vift

Av rochos - 27 november 2011 18:18

Vad det har blåst idag och så varmt, 10 grader varmt och det är 27 nov. helt galet väder är det.

Struntade faktiskt i ridningen idag och åkte iväg för lite shopping. Slängde några adventstakar förra vintern och nu behövde jag nya men inte sjutton hittade jag det jag sökte. Vill inte ha för moderna men heller inte för tråkiga..

Köpte i alla fall en ny ljusslinga till balkongen för den som jag hade där hade slutat fungera.


När jag var på väg hem så får jag ett samtal från Steffe som undrar om jag är hemma.. näe svarar jag. Då säger han att Rulle och Oskar är ute och springer på åkern! Och så är det Rulle som har sprängt tråden, jag trodde faktiskt att det var Oskar som hade gjort det men han hade bara hängt med...så jag fattar ingenting. Rulle som brukar behålla lugnet hade tydligen flippat ur ordentligt när Steffe kom släpandes på en julgran från skogen. Har iof sig börjat märka att Rulle är inte sig riktigt lik längre. Han har börjat bli mer "lättskrämd" vid uteritter vilket inte alls är den Rulle som jag känner. Han har alltid varit den stabila hästen som inte blir rädd i första taget. Förmodligen så gjorde väl blåsten att han blev extra rädd och kanske är det så att han behöver mer stimulans när jag rider, skrittandet räcker kanske inte längre.

Så här var han i alla fall inte när jag började rida honom efter hovbensfrakturen och då hade han stått i en sjukhage ca 9 mån. När jag skulle börja skritta honom så trodde jag att han skulle vara som en tickande bomb då men då var det inget alls, han var precis som vanlig. Nu var det som tur inga problem att fånga in dem, Steffe hade bara gått fram och tagit Rulle och Oskar hade hängt på.


Ja det här var i alla fall första gången när någon av mina hästar rymmer ur hagen. Visst har det rymt hästar hos oss ett par gånger under åren men mina hästar har faktiskt alltid varit kvar i hagen. Minns speciellt en gång, nu kommer jag inte riktigt ihåg vilka som rymde men då hade jag Rulle och han stod kvar i hagen där tråden var sprängd. Han vågade inte gå över eltråden som låg på marken och där stod han när jag kom och glodde på de andra. Nu var det inte så farligt som det låter, de rymmande hästarna hade bara hamnat i en annan hage vid det här tillfället, den så kallade lunchhagen, vilket var en väldans tur.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rochos - 3 april 2014 10:30

För mer än 10 år sedan fick jag äran att bli din matte. Jag hade fått höra att kallblod är nordens fullblod och ger man dem lillfingret så tar de allt. De kunde vara fruktansvärt envisa och nerviga. Ja envis kunde du vara men på ett snällt sätt men d...

Av rochos - 15 mars 2014 18:50


Vet inte vad som hände grabbarna idag. De fick sova inne natten till idag och kom ut till kl 8. Sen har jag i princip inte sett till dem utom när jag skulle luncha. För då dök de upp från ingenstans. Nu när jag tog in dem för "kvällsmat" så syntes de...

Av rochos - 13 mars 2014 10:06

Jag skulle ha skrivit ett inlägg för några dagar sen men min makes dator ville inte samarbeta den dagen och jag gav upp. Gör ett nytt försök idag, den samarbetar dock jävligt långsamt, frustrerande!   Äntligen är det vår även om det ser ut som vi...

Av rochos - 1 mars 2014 17:41


Nu kan vi vår skog tycker både jag och Sjefen så idag traskade vi bort till Wallanderska skogen. I den skogen är det mycket mer stock och sten kliva över än i vår skog.. typ överallt. Som vanligt offroad och vi traskade på sådana ställen där garanter...

Av rochos - 27 februari 2014 16:00

Operation hagstädning har börjat lite smått, något tidigare mot var det brukar vara, typ april. Har siktat in mig på toaletterna som finns här och där. Har man hästarna på lösdrift så känns mockningen än mer viktig. Har man hästarna installade så ham...

Ovido - Quiz & Flashcards