RochOs

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av rochos - 17 maj 2012 19:50

Idag har jag varit en hårt arbetande kvinna och nu är jag hur mör och stel som helst. Ska snart inta soffläge och när jag väl har satt mig i den, så kommer jag väl aldrig ur den sen.


Mina planer med att tömköra blev av. Rulle först ut och honom tömkörde jag bort mot Wallander och han jobbade fint tills vi kom nästan ikapp en med barnvagn. Sen var hans koncentration som bort blåst tills vi vände hemåt. Nästan hemma, vid grannarna, så hörde han något som jag inte kunde höra och han blev livrädd och flög bokstavligt talat ut på åkern och det tog en stund innan jag kunde få ut honom på vägen igen och sista biten traskade han med en enorm schwung i stegen, den hade jag velat se mer av. Är ändå nöjd med tömkörningen för nu vet jag att han lyssnar på mig även om jag är bakom och inte på ryggen. Har bara tömkört honom på ridbanan hit tills och då har ju inga faror lurat runt hörnen.


Sen var det Oskars tur och honom tömkörde jag på ridbanan och han var lika duktig som han brukar. Det blev med andra ord ingen repris på urflippningen som det blev sist jag tömkörde honom. Öppnor på långsidorna, på kortsidorna halter där vi skulle stå stilla tills jag sa något annat. Avslutade med lite trav på en volt där var han lite stelare i högra varvet och ville heller inte söka sig nedåt i början. När jag fick honom dit jag ville så avslutade jag där. Tog av tömmarna och släppte lös honom och han fattade vinken och drog i väg i en galopp. Sen skulle jag få honom att galoppa åt andra varvet vilket han först inte ville utan började busa istället. Men till slut så ...


Efter tömköringspassen städade jag ur i lösdriften, sen fortsatte jag med att städa ur hösilagehäcken där det hade blivit kvar en massa hösilage. Det gick åt dåligt med hösilage mot slutet, godare med gräs sa hästarna. När jag ändå hade ångan uppe så mockade jag rent borta vid skogsgrinden så där är det fint nu. Började lite på ängen men jösses så svårmockat och tungtjobbat det var. Grästet har växt med raketfart, så ska man få det mockat, så är typ nu man måste mocka. Om ett par dagar är det ingen idé att ens försöka.


Dagen har avslutats med att inviga vår nya grill. Vi åkte iväg i morse och köpte oss en gasolgrill. Egentligen gillar jag kolgrillat men till vardags så är det smidigare med gasol.

Av rochos - 17 maj 2012 09:02

Det var inte så mycket att skriva om igår så jag hoppade över bloggandet.

Rulle fick gå i sin ”bantarhage” till igår kväll då jag släppte ut honom och Oskar ut i stora delen. Oskar hade gjort Rulle sällskap kvällen innan och sen lät jag dem gå där till igår kväll. Jisses vad Oskar blev lycklig att får komma ut i stora delen. Det blev fart på honom med bakutsparkar och en massa kastandes med huvudet. Till slut, tyvärr, så fick han igång även Rulle och de övriga i en galopp vilket jag inte var så nöjd över.  Blev lite förvånad över Rulle som tycker att skritt är ett alldeles utmärkt tempo. Trav och galopp gör man inte i onödan inte..

Var faktiskt på väg att ta in Rulle in i lilla hagen igen men de lugnade dem ner sig så jag lät det vara. Ska hålla uppsikt över dem idag och se om det blir fler rejser med Rulle inblandat så får han tyvärr finna sig att bara vara i lilla delen tills vidare.

Men jag tyckte att det var kul att se att Oskar har fått tillbaka leklusten och det roliga var att det var Rulle han försökte få igång så nog hade två skapat ett band sinsemellan under vintern. Igår morse såg jag något som jag inte har sett dem två göra, stå och gnussa varandra. Det värmer mattes hjärta verkligen eftersom Rulle inte alls tyckte om Oskar från början.

Tänkte idag ta en promenad med Rulle, ev tömköra honom då så han får jobba lite och sen faktiskt även tömköra Oskar också.

Ovido - Quiz & Flashcards