RochOs

Alla inlägg den 11 september 2012

Av rochos - 11 september 2012 20:52

Och så är Rulle nyskodd igen och det bara 5 veckor efter förra skoningen. Rulle var till en början väldigt orolig när han skulle skos så jag fick hämta in Oskar och efter det slappnade han av. Fattar inte riktigt varför det behövdes men nåt var det.


Eftersom jag jobbade hemma idag så använde jag min lunch till att klippa Rulle och som han njöt av det! Det var nog väldigt skönt att bli av med det mesta av vinterkostymen, han har ju redan satt en hel del päls och den här värmen som det är nu, så är det nog inte så kul att gå omkring med den pälsen. Det blev en halvklippning nu men ryggen ryker nog till helgen. Red ut en sväng på kvällen och det blev nypremiär på skrotrundan. Rulle kändes lite piggare men svettades kopiöst trots klippningen idag och knappt någon trav.


 

Av rochos - 11 september 2012 15:17

Gör ett nytt försök att skriva lite om våran Wienresa.

Kan sammanfatta resan i en kort mening.., Vi har gått en massa och det var VARMT. Det var en riktigt medelhavsvärme och vid sån värme ligger man helst på beachen. När vi åkte hem så visade termometern +39 grader vid flygplatsen men den måste ha ljugit lite grann...


Det var skönt att komma iväg och man är dum som inte åker  iväg på fler såna här resor. Behöver inte bli dyrt, jag shoppade aboslut ingenting fastän vi var in i de flesta butikerna som ligger på shoppinggatan men det blev många dricka och glasspauser. Sen var faktiskt allt stängt på söndagen så då kunde man verkligen inte göra av med pengar. Lite cafeér var öppna och i den gamla stadsdelen så var souvenirbutikerna öppna men annars så var allt stängt t o m livsmedelsbutiker, i alla fall dem vi såg. 


På lördagen var vi på Spanska Ridskolan, verkligen en upplevelse fast jag måste ändå säga att en viss besviklse infann sig ändå. Inte på hästarna och beridarna utan på själva uppvisningarna. Man hade mellan 6 – 8 ekipage åt gången i manegen och det var inte alltid så att alla ekipagen gjorde samma skolor och det kändes lite rörigt. Jag ville se allt och la jag ögonen på en häst så gjorde självklart en annan häst något annat som jag missade. Fast jag är helt säker på att jag egentligen inte missade någonting alls och det var helt fantastiskt att få se skolorna över mark. Fast bäst av allt var kadriljen som avslutade det hela. Den var fantastisk! Ekipagen var så tajmade och så exakta så man kan ens undra hur det var möjligt men allt var perfekt!

Man fick varken fota eller filma under uppvisningarna så inga bilder finns trist nog. Men jag tog ett par bilder med mobilen på några hästar som leddes till stallet efter kanske någon träning eller nåt sånt innan vi fick gå in och ta våra platser.


 


 


Efter uppvisningen så blev vi kvar i den gamla delen av Wien, vilka byggnader man byggde under barocken och Stefandomen, en katedral som man började på att bygga på mitten av 1100 talet tyvärr så bombades den delvis under 2a världskriget men österikarna byggde upp den igen.


 


Ovido - Quiz & Flashcards