RochOs

Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av rochos - 6 augusti 2012 18:41

Som inte gick hem... Trodde att jag skulle hinna rida innan regnet, hann bara rida en halvtimma sen började det regna. Som tur var så var jag nära stallet så det var bara styra Rulle ditåt och han var väl inte direkt svårövertalad om man säger så  .

Red i sadeln och det lilla jag har ridit i den så gillar jag den. Det enda som oroar mig är att om stigläderstroppen eller vad det nu heter kommer att kännas mer när man rider nedsuttet i traven. Men å andra sidan så är det ett tag dit..


Oskar blev ompysslad av Jessica och även de hade tagit en vända i skogen.


 

Av rochos - 6 augusti 2012 10:24

Min plan var att Oskar ska följa med som handhäst de dagar jag rider i skogen hemmavid, vilket skulle då bli ca varannan dag. Ett bra sätt att få två hästar aktiverade samt att det är perfekt för Oskar att muskla upp sin kropp utan ryttare. Att göra tvärtom och ha Rulle som handhäst vet jag inte om det skulle funka, han kan ju ibland bli så grinig på Oskar och blir han det när han är handhäst är nog inte så bra   

Sen spar jag in ganska så mycket tid de dagar när jag gör så här. Det tar ju tid med att rida två hästar samma dag och mocka i hagen vilket jag gör varje dag, man har ju en familj som vill umgås med en också. Så jag tycker det är perfekt att kunna göra så här. Sist när jag red så kom jag underfund med att Oskar säkert skulle kunna gå helt lös bakom oss, tror att han aldrig skulle kunna våga gå ifrån en längre bit ifrån oss.


Men nu spricker min planeringen redan efter en vecka.. Mina planer som jag gör upp spricker jämt nu för tiden.

I början juli sprack det pga att inackorderingarna hade sina hästar i vinterhagen ett par veckor. Då fick Oskar stå helt och hållet eftersom jag varken kunde rida eller tömköra honom. Jag kunde inte ta mig till skogen eftersom vägen upp till skogen genom vinterhagen var stängd och att gå/rida runt som man brukar få göra när hästarna går i vinterhagen var inget alternativ eftersom det var för mycket grus- och asfaltsväg till skogen och plätten där jag tömkörde, den ingick i den delen där hästarna gick. Hade jag vetat om det här, så hade jag aldrig ryckt av skorna på honom utan nu utgick jag ifrån att ingen häst skulle gå i vinterhagen under sommaren så som det alltid har varit.

Nu spricker den igen pga att en av inackorderingarna ska flytta sin häst hem tillfälligt vilket då betyder att den andra som blir kvar, kan inte gå kvar ensam ute i hagen. Vilket så klart betyder att jag inte längre kan ta med Oskar som handhäst på flera veckor.. SUCK säger jag, börja faktiskt ledsna rejält på att inte kunna fullfölja de jag har planerat    

Ja det blev gnälligt det här men fasiken, men kan det någon gång bli som jag har planerat eller??

Ovido - Quiz & Flashcards