RochOs

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av rochos - 16 augusti 2012 22:45

Tiden rann iväg idag så det blev bara en kort skrittur, i skogen och barbacka. Tyvärr hostade han till idag, inte mycket men jag börjar funderar på om jag ska kontakta veterinären eller avvakta ett par dagar till. Hostan verkar komma vid ansträngning men då borde han ha hostat något igår med så som han pinnade på kan man tycka.


 


Av rochos - 16 augusti 2012 12:00

Även idag fick Oskar börja sin dag med ett ridpass och idag blev det en halvtimmas skogsridning och sen när vi kom hem så vek vi in på ridbanan och red där ca en halvtimma.

När jag rider iväg med honom ut i skogen så brukar jag alltid börja med cavalettibanan och jag märker att han blir bättre och bättre på att inte trampa på stockarna. Tidigare så ångade han på och typ chansade på att fötterna hamnade där de skulle. Så ni kan tänka er att    har suttit på fel ställe många gånger...

När vi kom till grusvägen som svärfar håller på att anlägga i skogen så blev jag så sugen på att testa en galopp uppför den och det var inte dumt alls. Det blev bara en kortis men nu har jag fått prova på alla gångarter på honom igen, nice   


På ridbanan så la jag fokus på att få honom att slappna av i högervarv eftersom jag har märkt att det är ett jätte jobbigt varv för honom, även på fyrkantspåret. Så det kan inte ha med att han har svårt att länga vänster sida. Utan jag misstänker att han är så hjärntvättad i sin travträning från förr att man FÅR inte gå i höger varv över huvudtaget.


Började att följa fyrkantsspåret och försöka ställa honom åt höger, gick inte alls för då svängde han in mot mitten, åt vänster gick ganska ok. Istället för att tjata på det är så fick han börja trava på långsidorna och på kortsidorna fick han sakta ner till skritt. Som väntat gick det  bra i vänster, där travar han ganska så avslappnat men i höger varv så stressar han upp sig, drar upp huvudet och man får ingen kontakt med honom. Jobbade så ett litet tag för att sen testa återigen att skritta och ställa honom mot höger, gick något bättre i ett par steg, när han började vika av mot mitten så rätade jag upp honom, lät honom skritta fram ett par steg för att igen få honom ställd.. Avslutade passet med att skritta i höger varv på en stor volt. Till en början gick det i ett stressat tempo men efter ett par varv så slappnade han av och där slutade jag.


Oskar är en känslig häst och att tjata på en övning som han inte förstår eller att det helt enkelt inte går fysiskt just nu gör att han stressare upp sig enormt mycket och till slut så stänger han av helt och hållet. Då är det heller ingen idé att fortsätta med det man försökte med utan man får låta honom landa på jorden igen med skritt på lång tygel. När man märker att han är med igen så kan man ev göra ett nytt försök eller ännu bättre göra något annat ett tag för att sen åter igen testa det som stängde av honom. Oftas funkar det här upplägget bra.. han blir lurad..


 

Ovido - Quiz & Flashcards