RochOs

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av rochos - 8 augusti 2012 20:41

Först ut var Oskar, tog en chansning igen men denna gång blev jag inte blöt trots mörka och hotfulla moln och lite muller långt borta. En ½ halvtimma i skogen där han fick traska över stockarna som är utlagda, han blir bättre och bättre på att hålla koll på fötterna. När vi kom hem så vek vi in på banan och var där en ½ timma, jag tror  att Oskar kände sig lite lurad, han trodde nog att vi var färdiga för dagen när vi kom hem  

På banan höll vi oss på 4 kantsspåret och jag försökte få honom att böja lite halsen utan att svänga in mot mitten.Gick så där..sen red vi rätt upp på medellinjen och där ifrån sidförande ut på spåret igen och det gick mycket bättre.

Sen gjorde vi faktiskt inte så mycket mer... = lugn igångsättning   


Med Rulle red jag bort på Espestavägen och idag blev det lite längre än 60 minuter men det måste bero på att han idag fick jobba lite på formen då brukar han tappa lite fart samt lite lösgörande arbete för så mycket längre bort red vi inte idag, bara lite...

Och inget regn alls på mig idag.. skönt!



Av rochos - 8 augusti 2012 12:39

Skoningen igår gick över förväntan bra med Rulle, om det nu berodde på att han fick moffa i sig extra gräs fram tills hovisen kom och att han inte längre har ont sina knän eller en kombo av dessa två.. men hur som haver, så skötte sig gammelgubben exemplariskt även om ingen Oskar gjorde honom sällskap. Hovisen slog t o m rekord i att sko honom, det ni! Haha..

Hans fångvarning är också borta, lamellranden såg jättefin ut på hoven där den var något breddad förra gången, så en stor sten föll från mitt hjärta. MEN, jag kommer fortsätta med samma koncept med betandet. Han och Oskar har fortfarande hel del att gå ner fast hovisen tyckte att Rulle såg riktigt slimmad ut men depåerna måste bara bort, de har minskat men det finns en hel del att få bort.


Oskar fick på sig skor och även han skötte sig jättebra, inget ryckade med framfötterna som han hade lagt till med innan jag röck skorna av på honom. Jag passade på att fixa pannluggen på honom. Han hade smyckat sig med en massa kardborrar. Var han nu har hittat dem, brukar ta ner sånt när jag ser sånt ogräs i hagarna. Han verkar gilla att smycka ut sig   

Jag undrar vad han tänkte sen när vi gick till hagen över asfalten och gruset. Det måste ha känts lite konstigt för honom tycker jag.


Just nu känns det inte kul med häst, jag vet att jag kommer över även det här med men varför ska det hela tiden vara något?. Är det inte sjukdomar så är det något annat som gör att jag inte kan rida som jag har tänkt mig. Hade verkligen sett fram emot att komma igång med båda och mitt upplägg med Oskar som handhäst med skor på gör ju det att jag kan ta andra ridvägar än skogen. Idag hade jag kunnat få ridsällskap av svägerskan och hon vill gärna börja följa med ut på en ridtur då och då vilket jag uppskattar enormt mycket. Men nu spricker det för hur länge då??? Är så frustrerad över situationen nu   


 

Ovido - Quiz & Flashcards