RochOs

Alla inlägg den 21 mars 2012

Av rochos - 21 mars 2012 19:30

Vilken fantastisk vårdag det har varit idag, + 15 grader i skuggan och lövsprickningen är i fullgång, i alla fall på några buskar och träd, har även sett en massa fjärilar och andra flygfän i luften. Idag åkte tvätten ut på tork för första gången i år, härligt! Ja inte så kul att tvätta men det doftar så gott om kläder som har fått torka ute.


Oskar blev tömkörd idag i hela 15 minuter och det på ridbanan. Traktorvägen är för lerig för att man ska vilja gå där och vallen lockade inte heller så det fick bli ridbanan och därför också ett kort pass. Ett bra komplement till skrittande och att han slipper mig på ryggen. Han var lite ringrostig i början och sen trodde väl att han skulle få en vagn bakom sig men när han insåg att det skulle bara vara jag bakom honom så slappnade han av direkt. Vi jobbade bara längs med 4 kantspåret och ett par gånger svängde vi in på mittlinjen för att skänkelvika oss ut på spåret igen. Lite öppnor längs med långsidorna och en massa halter. Han hade lite svårt att stå still i början men sen så gick det bättre, annars så var han jätteduktig.

Har nu också bokat in L för behandling av hans låsningar så när han kan börja ridas på mer ordenligt (förhoppningsvis) så vill jag veta att han inte jobbar på fel sätt pga av han skulle vara låst här och där.


Lite trassel innan tömmarna kom på plats. Oskar har full koll på tömmarna   

 

Det blev varmt så jackan åkte av

 


åskådare

    


Rulle tog jag direkt ur hagen och testade att trava på böjt spår och var i mina ögon ohalt så in i stallet och borstade av honom, på med hackamoren och skrittade ut barbacka. Skulle ha blivit en kortare sträcka men han kändes bra så vi skrittade nästan 1 timme. Testade att trava 2 minikorta sträckor och han kändes helt ok. Skrittar väl ett par dagar till för säkerhets skull och sen på söndag provar jag med lite trav och galopp.


Båda får sova täckeslösa ute i natt, enligt både yr.no och smhi så ska det vara + grader i natt och jag tror att det uppskattas att slippa täckena, speciellt Rulle som brukar visa sin uppskattning genom att rulla sig på den mest olämpligaste stället han kan hitta i hagen...

Av rochos - 21 mars 2012 08:47

Har egentligen inget nytt att blogga om. Rulle låter jag vila åtminstone fram till helgen men han är helt ohalt i skritten nu, inte ens stel. Ska prova och longera honom ett par varv ikväll och se hur han ser ut på böjt spår.


Oskar red jag i hela 45 minuter! Haha... Vi började som vanligt, red mot Wallander och när vi hade vänt så fick han göra ett par "skänkelvikningar" och ett par halter. När vi kom till husen så vek vi in på vägen in mot skogen och red grusvägen upp och sen vek vi in på vallen och red halva den längs kanten. Lite klafsigt på vallen men ingenting emot vad traktorvägen är just nu som är hemskt lerig just nu.

Ovido - Quiz & Flashcards