RochOs

Alla inlägg under augusti 2012

Av rochos - 25 augusti 2012 17:21

Började att rida ut och vi fick in alla gångarter! Japp det blev en kort galopp idag med   

Han var han lite mer nervig än vad han brukar, hetsade upp sig osv men han gjorde inget dumt alls. I traven kändes han ok men han sänker ryggen så förbaskat när man travar ute men så fort man kommer in på ridbanan så slappnar han av och söker sig nedåt. Svärfar har åkt runt med betesputsaren på vallen nedanför stallet så nu kan man rida längs kanten på den igen. Har inte velat göra det när gräset var så högt. Där kan man kanske träna honom att man kan faktiskt ha en annan gångart än skritt på uteritter och ändå vara avslappnad.

La fokus igångsättningar trav - skritt - trav och så fick han jobba lite med skänkelvikningar. Detta arbete gjordes både ute och på ridbanan.

Har nu konstaterad med hjälp av Emelie att sadeln behöver värmas till en storlek större så på måndag ska jag kolla med en butik i Solna om de värmer om Tekna sadlar. Enligt deras hemsida så gör dem det.


Av rochos - 23 augusti 2012 22:28

Oskar verkar verkligen tycka om att smycka ut sig på ett eller annat sätt. Så här snygg var han idag när Jessica hämtade honom från hagen.


 


Massa kardborrar i den långa och fina manen... Jag brukar ta ner sånt otyg i hagarna för att slippa få sånt i svansar och manar men var han hittade den där har jag ingen aning om. I vinterhagen finns ett par såna där kardborrväxter och det är så tjock stam på dem så man får ha med sig sågen   

Får väl köpa honom ett bling bling träns så kanske han blir nöjd   


Och som vanligt blev det Espestavägen med Rulle. Idag var han lite segare och inte alls fokuserad. Det skulle tittas på allt som fanns längs vägen. Det blev totalt 9 minuter trav och än så länge känns han jättefin. Lika svettig idag med, det bara ångade om honom i stallet och svetten rann längs bena på honom. Gissar att jag hittar en väldigt lerig häst i hagen i morgon

Av rochos - 22 augusti 2012 21:59

Trodde inte att jag skulle hinna rida Rulle idag innan regnet men vi kom iväg och hann vara ute ca 30 minuter. Men det var en åskknall som fick oss att vända hemåt igen. Hade Zorro med mig och han är fruktansvärt åskrädd så det gick inte att fortsätta turen för han var som slickat frimärke runt Rulles ben. I vanliga fall så håller han avstånd men nu var jag livrädd att Rulle skulle trampa på honom.

Nå vi hann rida våra travintervaller, det blev 8 minuter trav idag. Ja jag ökade på dubbelt för idag, när jag dubbelkollade igångsättnings schemat, så var det 2-4 travintervaller á 2 minuter och så ska jag öka med 2 intervaller/dag. Idag blev Rulle lite taggad också så det var nog lite kul att få ha lite tempo för när vi skrittade mellan intervallerna så hade han svårt att ta det lugnt till en början. En gång ville han t o m komma fram i galopp men se det går inte för sig.... än..

Kortade stiglädrena ett hål och det kändes mycket bättre med sadeln då.

När vi kom hem till stallet så började det regna men inte fick jag vara torr inte.. hade mockningen av grabbarnas hage kvar   

Hade gärna velat ha haft dem inne i natt så som det öste ner här för ett tag sen men nu går det ju inte, så de fick täcken på sig så de håller sig torra ändå.


 

Av rochos - 22 augusti 2012 15:26

Fasiken vad svårt det kan vara att komma på en bra rubrik.. Men men det fick bli Oskar som så många andra gånger   


Oskar blev longerad idag, gjorde det lite ”snabbt” på lunchen, kändes bättre tidmässigt. Han fick jobba med ingångsättningar skritt – trav – skritt och efter kort tag så fick han trava över 3 bommar där mittersta var upphöjt. Jobbigt jobbigt tyckte han men han kämpade på så duktigt.

Det är ju så himla varmt, kvavt och fuktigt ute nu för tiden så faktiskt så blev Oskar lite lätt svettig.


 

Av rochos - 22 augusti 2012 09:41

Tiden rann iväg igår och när jag väl kom in igår kväll så orkade jag inte blogga.

Red Espestavägen med Rulle och idag fick han trava hela 4 minuter, jippi! Och vad tyckte jag om att trava sadeln idag.. mja, bättre. Ska korta stiglädrena ett hål till nästa gång så får jag se vad jag tycker om det. Orkade inte göra det igår..

Mellan traven fick Rulle göra lite lösgörande och det gick finemang, mer bjudning idag på vägen hem än bort och när jag gav honom fria tyglar så gick det undan skritten och han verkligen skrittade igenom hela kroppen.

Han blev rejält svettig idag, fortsätter den här värmen så kommer jag behöva klippa honom tidigare än vad jag brukar. Han har ju satt rejält med päls redan nu jämfört med Oskar som knappt har börjat fälla än.

Med den farten Rulle höll så trodde jag att han skulle hosta till någon gång men det gjorde han inte, så jag hoppas hoppas att vad det nu var, att det är borta.

Oskar hann jag inte med alls, det hann bli mörkt innan jag var klar med Rulle och det känns bättre att rida ut med Oskar en stund och sen in på banan en stund. Det kommer i alla fall bli en massa ridande/tömkörande på ridbanan om ett par veckor när det blir kolsvart redan på eftermiddagarna. Jag hoppas att jag kan rida honom idag men enligt yr.no så ska det regna men kanske hinner jag mellan skurarna...


Av rochos - 21 augusti 2012 07:37

Det blev sent igår för att orka blogga igår, var ju dax för första arbetsdagen vilket kändes så där. Nu är semestern slut på allvar ... så himla tråkigt. Men jag har lite att se fram emot, en långweekend i Wien om ett par veckor!


Hur som haver igår hade vi stallmöte så det blev en kortis med Rulle och Oskar på släp. Funkade denna gång eftersom F & Y följde med. Det hände inget speciellt alls under turen så det finns inget att skriva om den.

Mötet gick så där.. Fick reda på att Z kommer inte tillbaka förrän slutet av september!   

Vilket inte alls är bra för min del, nu får ni inte missförstå mig. Jag förstår J helt och hållet varför hon gör så här. Jag hade säkert gjort likadant men det är skit när man kan göra vad man vill med sina hästar! Det var inte så här jag ville ha det när jag tog in inackorderingar....

Det föreslogs att vi skulle ta en en 5e häst men jag känner att det blir på fel grunder att behöva ta in en häst till bara för att en häst ska ha sällskap? Vet ärligt talat om jag orkar börja om från början med nytt folk..

Ja suck säger jag.. kan det aldrig få bli bra?

Av rochos - 19 augusti 2012 22:33

Oskar tömkörde jag idag och det gick väl hyfsat bra. Började med att jogga honom lite på en stor volt som jag sedan minskade för att sen öka igen och lite igångsättningar trav - skritt - trav. Sen ut på fyrkantsspåret där han fick jobba med öppnor på långsidorna vilka gick finemang. Efter ett tag så blev det dags att för lite sidförande och då vände jag upp på medellinjen för att sen låta honom skänkelvika sig ut på spåret igen, det gick bra ett par gånger.

Sen slog det slint i skallen på grabben. Så fort jag vände upp honom på medellinjen så skulle han förekomma mig och började själv gå ut mot sidorna, jag hann inte ens rakrikta honom. Så jag tänkte skippa sidförande och bara låta honom vända upp på medellinjen och sen skritta bort till andra kortsidan men det gick banne mig inte. Han vinglade hit och dit hela tiden och försökte dra sig till långsidorna hela tiden. För att inte tjata så lät jag honom skritta på "långa tyglar" en stund för att sen testa igen. Gick bättre men det gick inte vidare värst rakt inte   

Avslutade med att släppa honom lös och han fattade vad han skulle göra.. lite galopp i båda varven. Sen upptäckte han att det faktiskt fanns gräs längs sidorna så han såg till att jag själv fick lite motion också   


 

Av rochos - 19 augusti 2012 15:08

Red bort till brandvägen med Rulle och det var samma sak idag igen, på ängen hade stigen försvunnit i allt högt gräs så det var lite pyssligt idag med att hitta var den exakt gick.

När vi kom fram till grusvägen och när det blev rakt och fint så satte jag igång Rulle i trav i en hel minut och på slutet av vägen när den blev fin igen så fick han komma in travsträcka nr 2, även den varade i en hel minut. Han kändes jättefin och han hostade inte till något alls   . Han borde har gjort det i alla fall på andra sträckan om det hade varit något så kanske har hostan nu gett med sig. Vi var ute total 1½ timme och det blev även lite lösgörande arbete till och från.

Travsträcka nr 2 på g...  



Det enda jag inte gillade idag var att trava i bomlösa sadeln men det var ju så korta sträckor så det kanske blir bra sen för jag verkligen älskar att rida i den.

Men jag konstaterade igår att jag måste beställa ett vidare järn. Rulle har redan börjat bredda på sig och nu har jag beställt det vidaste järnet som finns så får se sen hur det blir när jag får börja jobba honom ordentligt. Kanske räcker inte det järnet sen heller och bredare finns inte... och jag vill verkligen inte ge mig ut i sadeldjungeln igen


 


Ovido - Quiz & Flashcards