RochOs

Alla inlägg under februari 2012

Av rochos - 11 februari 2012 21:30

Hittade en nyhet på kakhyllan och det såg så gott ut så en förpackning åkte med hem.

Jättegoda!!



 

Av rochos - 11 februari 2012 19:25

På förmiddagen så åkte jag, Marcus och Michael iväg, Marcus skulle gymma och medans han gjorde det, så var jag och Micke under den tiden i Väsby C. Shoppade loss lite på Claes Olsson, hittade rep till mina tömmar, 2 större säckar att ha hösilage i. IKEA kassarna är för små sen jag gick över till svärfars hösilagebalar som är lite torrare än de jag köpte av A. I bokhandeln hittade jag en pocketbok att läsa, Michael Connelly's Fällan, en fortsättning på Poeten som var grymt bra!

Var även in en sväng på Hööks och köpte Back on Track knäskydd till Steffe, han har atros i ena knäet och jag tänkte att knäskyddes skulle kanske kunna hjälpa mot värken.

På vägen hem efter att ha plockat upp Marcus så körde vi via Eurostop och stannade till på Maxi. 


Senare eftermiddagen så hoppade jag upp på Oskar, vilket blev min lilla nypremiärtur. Började ett par varv inne på banan för att känna efter hur han kändes, lite spänd till en början men när jag började "jobba" honom med lite halter så varvade han ner och började frusta en massa och då red jag ut bort mot Wallander. Nu inte hela vägen för jag kände att tiden rann iväg och jag ville testa tömmarna på Rulle innan det blev för mörkt.

Och dem funkade skitbra, tömkörde inte länge, lite öppnor och ett par varv på en större volt sen fick det räcka.


 


Av rochos - 10 februari 2012 19:52

Steffe och jag var iväg och shoppade "lite" idag.. eller lite och lite är ett helt fel ord och jag har inte shoppat. Det är Steffe som har shoppat men det kommer att bli så himlans bra när vi får hem den. Kommer att underlätta vardagen för oss alla på olika sätt   

Bild kommer om si så där om ett par veckor...


Sen har jag ju glömt att berätta att tappskokursen blir av och det ska bli så himla kul. Kan ju som sagt slå på en sko om jag hittar just den skon som har tappats men jag vill kunna mer. Kursen blir en heldag så nog kommer jag förhoppningvis bli nöjd. Är lite sugen på att kunna sko och jag och hovisen har diskuterat lite och hon har sagt att jag får jättegärna följa med henne en dag. Hon sadlade ju om helt från att ha jobbat i samma branch som jag i många år. Får suga på den karamellen ett tag..


Igår blev det snorkallt igen = ingen ridning och idag hann jag inte eller jo, det hade jag, men latmasken slog till.


Av rochos - 8 februari 2012 15:31

 Idag skrittades Oskar uppsuttet med Jessica i sadeln, han tuffade på men var lite spänd enligt Jessica. Han började dock frusta och ha sig efter ett tag men vi inser att vi får gå tillbaka till ruta 1 igen med hans inlärning. Halt verkar helt ha försunnit ur hans ”vokabulär”..


Själv red jag Rulle barbacka och han kändes helt ok. Igår red jag ett kortare intervallträning med honom och ja jag vet inte. Inbillade mig på slutet att han inte kändes helt fräsch men enligt Jessica är jag bara nojjig och det stämmer nog. Kanske blev han trött att trava i snön och samtidigt så krävde jag lite mer av honom än vad jag har gjort tidigare. Men någon gång ska jag väl börja kunna jobba honom mer ordentligt kan jag tycka.

Medans Rulle och jag var ute och red så passade Oskar på att ta en tupplur i boxen, såg lite skönt ut   

Av rochos - 7 februari 2012 12:47

Igår tömkörde jag Rulle i hela 15 – 50 min sen började jag frysa alldeles för mycket om fingrarna för att kunna fortsätta, förbaskade blåst. Rulle var mer samarbetsvillig idag och jag fick in fina öppnor i båda varven.

Efter lite googlande på tömmar så ska jag nu ”bygga” egna! Hittade en blogg där en tjej hade gjort egna. Kan hon så kan jag och jag tycker det är kul att fixa eget och att man kommer undan billigare gör ju saken inte sämre.

Medans jag tömkörde Rulle så gick Steffe iväg på en promenad med Oskar.


Ikväll är planen att rida intervaller men det beror på hur mycket det tänker blåsa.


 

Av rochos - 5 februari 2012 18:09

Det blev ingen ridning idag trist nog. Det blev något mildare idag, typ -7 grader men då har det börjat blåsa istället och rida då är nog ingen hit för mitt ansikte. Nu gick det bra med igår med gårdagens ridtur fast jag var knallröd och varm (läs knallhet) om kinderna bra länge efter att jag hade gått in.

Så idag blev det småpyssel i stallet och så packade jag, som i vanlig ordning, hösilagesäckar som räcker ett par dagar. Tycker det är rätt skönt att göra i ordning ett gäng Ikeakassar så det är klart. Då kan man ha tiden till annat och speciellt nu när det blev kallt så tycker jag det är bra att ett gäng kassar kan stå inne och tina ifall blött hösilage. Känns bättre att kunna ge det till grabbarna istället för fruset.


Har glömt att berätta om hur Oskar såg ut i manen när han kom in för ett par kvällar sen. Hans man såg ut som svinto, han hade hittat ett lämpligt träd att klia sig emot... Som tur var så hittade jag en flaska med man & svansspray som det fanns pyttelite kvar i och som tur var så räckte det till att få ut trasslet. Syns inte så där jättebra på bilderna hur det verkligen såg ut. Men en liten hint är det i alla fall.


Det går bra med hans knän, vet inte om jag har gjort något dumt men jag har gått och beställt magnetknäskydd till honom, som ett komplement till hans behandlingar. Om magnetprodukter kan du läsa om här.


 


   

Av rochos - 4 februari 2012 15:09

Vilken underbar vinterdag det var idag så det blev att jag sadlade Rulle och gav oss iväg. Skrotrunda blev det och eftersom det är vinterväglag så gick det att trava hela vägen fram till skrotgården. Genom gården blev det skritt och sen iväg i trav igen och sen galopp en kort bit fram till skogen. När vi kom fram till Espestavägen så kunde vi trava nästan ända fram till vägkorsningen. Det var en ren njutning att trava Rulle idag, han kändes så himla trevlig.

Nu säger någon att du skulle ju inte rida när det var kallt, nej det skulle jag inte, men ridsuget blev först stort och sen var det "bara" ca -10 grader och helt vindstilla när jag gav mig iväg. Visst kände jag att det "sved" till på kinderna när jag travade så får se vad som nu händer...


Oskar fick också röra på sig, en promenad blev det och under promenaden tränades det lite NH, lite för att han ska få mental träning. När jag stannade så skulle även han göra det, smög jag och skulle även han göra men han fick aldrig gå förbi mig får då fick han backa. Han skulle alltså ha sin uppmärksamhet riktad mot mig och inget annat. På vägen hem tappade han lite fokus    


 

Av rochos - 3 februari 2012 15:36

Huvaligen så kallt det blev, fast eg. så är det här väl ingenting mot det vi hade förra året. Då var det så här kallt läääänge och massor av snö.. Vintertäckena åkte i alla fall på båda grabbarna nu.

Igår kväll blev det ingen ridning fast jag var riktigt sugen men jag kände att det gjorde ont i kinderna när jag fixade med hösilaget, ville då inte äventyra min "fina" och känsliga hy... skämt åsido. För er som inte vet det så har jag Rocasea och tyvärr så har jag märkt att när det blir så här kallt och det ev. blåser och jag gör någon aktivitet där det blir vind så kan det blossa upp. Nu har jag äntligen efter lång tid fått bukt på utslagen så vill jag inte ens testa att rida hur sugen jag än är. Rulle får helt enkelt stå dem dagarna.


Idag var jag hemskt ridsugen och det var så himla fint väder ute och jag tror att jag hade kunnat rida men idag slog vi till på tömkörning! Ja jösses ja... vilket trassel jag hade med de s.k tömmarna. Avklippta longertömmar och dem var i vägen, jag trampade på dem.. you name it, jag gjorde nog allt vad man inte ska göra med tömmar   


Rulle låtsades vara helt blåst och förstod absolut inte vad jag ville innan vi ens kom ut på banan. Kul start.. haha..

Nå väl, vi kom igång efter att ha testat oss fram, jag är långt ifrån en stjärna på tömköra men när jag tömkör Oskar så funkar allt, öppnor, skänkelvikningar och vi hade nästan fått kläm på slutor! Men inte med Rulle... När jag ville ha honom att göra skänkelvikningar så gjorde han allt utom det jag ville. Så för att få en tillstymmelse till något som liknar skänkelvikning så ställde jag honom mot staket och han fick gå sidledes längs med den. Det var inga snygga skänkelvikningar men jag köpte dem. Öppnorna var gick så där.. halsen för böjd men där hade jag slutat orka bråka med honom. Det enda som gick bra var när vi gick längs 4 kantspåret och när han fick trava på volt. Då gick det kanon... haha.. 


En älskad surgubbe....

 

Ovido - Quiz & Flashcards