RochOs

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av rochos - 14 januari 2012 19:30

Tjaa, säg den glädje som varar? Trodde att Oskars matvägrans tid var förbi eftersom han köpte läget med att jag delade på mineralmängden på 2 givor men i morse så var vi tillbaka till ett par tuggor sen vägrade han, gick inte ens att övertala med morotsbitar i.

Vid intaget ikväll åt han upp allt så jag fattar inte vad som är problemet.. vill snabbt ut på morgonen? Men han matvägrar ju en kvällar men de nätter de blir kvar inne för natten så låter jag krubban hänga kvar och någon gång under natten så slinker även det ner som har ratats på kvällen. Men han matvägrar ju inte alla kvällar så jag får inte ihop ekvationen riktigt.

Börjar klura på om givorna ute med hösilage har varit "för" mycket och då är han inte hungrig.. nåja han dör ju inte av det här men nog så irriterande...

Av rochos - 14 januari 2012 13:23

Fasiken vad det har blåst den senaste tiden, stormarna avlöser varandra på löpande band. Nu är det nordliga vindar och det passar tydligen inte grabbarna i hagen alls. Eller det passar inte herr Rulle om jag ska rättvis mot Oskar. Han vill gå äta (har fyllt häckarna i lilla hagen) och han är den som tar initiativet till att gå dit och Rulle följer tveksamt med men vid "minsta" vindby - iof sig så är det starka vindbyar -  så flänger Rulle iväg och Oskar hänger på några steg och för att sen gå tillbaka för att äta. Så här håller de på för att till slut flänga iväg upp till skogsbrynet i stora hagen för att där sen stå och "leka" martyrer i blåsten.

Skulle visst kunna ta in dem så de slipper blåsten men varför då? De är hästar men flyktdjur och så klart, de reagerar på ett sunt sätt och att ta in dem vid varje oväder så tror jag att i längden gör man sig själv och hästarna en björntjänst och till slut kanske de inte "tål" någon vind alls och blir livrädda vid minsta lilla fläkt. De dör inte av blåst och det stormar ju inte dagar i sträck heller för den delen så en dag ute i hagen med blåst får de tåla. Men så klart, skulle det vara orkan så skulle jag nog checka av hur vindarna blåser osv osv och skulle det vara fara för deras liv så självklart så är det då bättre att han dem inomhus. Det dör ju så klart inte av att stå inne en dag heller.

Men jag kommer att vara snäll och ta in dem hyfsat ikväll för att de ska kunna äta i lugn och ro.


Ja och inte lär det bli någon ridning idag inte och här är det jag som bangar ur. Har bara ingen lust att rida den här blåsten..

Ovido - Quiz & Flashcards